loader image

جستجو

The United States reaffirmed its support for the Philippines

کاخ سفید:
تاکید مجدد آمریکا بر حمایت از فیلیپین

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «کاخ‌سفید» در گزارشی  با اشاره به سفر معاون رییس جمهور آمریکا به جزیره یکی از استان‌های فیلیپین،‌ از تاکید مجدد آمریکا بر حمایت از فیلیپین خبر داد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه کاخ سفید در گزارشی خبر داد: «کامالا هریس» -بلندمرتبه‌ترین مقام آمریکایی- است که به جزیره پورتوپرنسس در غرب استان پالاوان فیلیپین سفر کرده است.

این جزیره نزدیک‌ترین جزیره به مجمع الجزایر اسپراتلی، در آب‌های جنوبی چین است که موضوع دعوا درگیری بین پکن و همسایگانش است.

چین مدعی حاکمیت بر تقریبا کل این دریاست و حکم دادگاه بین‌المللی داوری را مبنی بر اینکه این ادعاها هیچ پایه و اساس قضایی ندارد، نادیده گرفته است.

فیلیپین و همچنین ویتنام، مالزی و برونئی مدعی مالکیت برخی مناطق مورد مناقشه در دریای جنوبی چین هستند و همین موضوع سبب اختلافات شدید شده است.

معاون رئیس‌جمهور آمریکا با ماهیگیران و مرزبانان دریایی فیلیپین دیدار خواهد کرد.

یک مقام آمریکایی پیش از سفر هریس به خبرنگاران گفت «هریس در سخنانی بر ضرورت رعایت حقوق بین‌المللی، تجارت قانونی بلامانع و آزادی تردد دریایی» تأکید خواهد کرد.

این سفر، یک روز پس از گفت‌و‌گوهای دوجانبه بین هریس و فردیناند مارکوس جونیور، رئیس‌جمهوری فیلیپین در مانیل انجام گرفت.

در این گفت‌و‌گوها، هریس بر تعهد «تزلزل‌ناپذیر» آمریکا در قبال فیلیپین تأکید کرد.

هریس در آغاز گفت‌و‌گوها با مارکوس در کاخ ریاست‌جمهوری مانیل گفت: ما در کنار شما هستیم تا از مقررات و معیارهای بین‌المللی مرتبط با دریای جنوبی چین دفاع کنیم.

وی افزود: حمله به نیروهای مسلح، کشتی‌های دولتی یا هواپیماهای فیلیپین در دریای جنوبی چین، تعهد ما را در خصوص دفاع متقابل در پی خواهد داشت. این تعهد تزلزل‌ناپذیر ما در قبال فیلیپین است.

در دوران ریاست‌جمهوری رودریگو دوترته، رئیس‌جمهور سابق فیلیپین، که روابط نزدیکی با پکن داشت، روابط بین فیلیپین و آمریکا پرتنش بود.

واشنگتن تلاش می‌کند در چارچوب تنش‌های فزاینده در منطقه، در دوره ریاست‌جمهوری جدید، اتحاد امنیتی خود را با فیلیپین افزایش دهد.

این اتحاد شامل یک معاهده و پیمان دفاعی در سال 2014 ، تحت عنوان EDCA است. این اتحاد امنیتی به ارتش آمریکا امکان می‌دهد تجهیزات دفاعی را در چندین پایگاه فیلیپین ذخیره کند. بر اساس این پیمان، نیروهای آمریکایی می‌توانند به پنج پایگاه نظامی در فیلیپین دسترسی داشته باشند.

آمریکا و فیلیپین امیدوارند در دوره ریاست‌جمهوری جدید و برای مقابله با چین، اجرای این معاهده تسریع شود.