loader image

جستجو

Turkey's invasion of Syria is a gift to ISIS

نشنال اینترست:
تجاوز ترکیه به سوریه هدیه‌ای به داعش است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «نشنال اینترست» در یادداشت خود ضمن اشاره به اینکه تجاوز ترکیه به سوریه هدیه‌ای به داعش است، نوشت: اردوغان می‌خواهد هرج و مرج ایجاد کند تا خانواده‌های داعش بتوانند فرار کنند و به جنگ بپیوندند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه نشنال اینترست در یادداشت خود به‌قلم «دیوید فیلیپس» نوشت: ترکیه در 19 نوامبر حملات هوایی را علیه اهدافی در شمال و شرق سوریه آغاز کرد.

این بمباران با استفاده از هواپیماهای جنگی، پهپادها و توپخانه‌ها، بسیاری از غیرنظامیان و اعضای نیروهای دموکراتیک سوریه را کشت. اردوغان هشدار داد که حملات هوایی «فقط آغاز» است.

از آغاز سال 2016، حدود 60 هزار شبهه‌نظامی از بیش از 100 کشور از طریق ترکیه به سوریه رفتند.

آژانس اطلاعات ملی به آن‌ها حمایت لجستیکی، بودجه و تسلیحات می‌داد و حتی مراقبت‌های پزشکی را در بیمارستان‌های ترکیه برای جهادگران مجروح در میدان جنگ ترتیب می‌داد.

برخلاف دوگانگی ترکیه، کردها متحدان ضروری آمریکا هستند. اکنون ترکیه در حال جمع‌آوری نیروهای بیشتری در مرز سوریه بوده و تهدید به عملیات فرامرزی، گسترده است.

در سال 2019، ترکیه به تل ابیض حمله و اطراف اردوگاه عین عیسی را بمباران کرد. خانواده‌های داعش از این هرج و مرج استفاده کردند و به سمت ترکیه گریختند، اما توسط نیروهای دموکراتیک سوریه دستگیر شدند.

در ژانویه 2022، جهادگران تحت حمایت ترکیه یک فرار از زندان از اردوگاه حسکه ترتیب دادند. باز هم نیروهای دموکراتیک سوریه این عملیات را خنثی کردند.

منطقه اطراف زندان جرکین در قامشلو نیز هدف حملات هوایی ترکیه قرار گرفت که به جنگجویان داعش کمک کرد تا فرار کنند و به ارتش ملی سوریه، یک نیروی تروریستی تحت کنترل ترکیه بپیوندند.

اعضای نیروهای دموکراتیک سوریه خانواده‌هایی در روستاهای سوریه، در امتداد مرز با ترکیه دارند. آن‌ها از امنیت همسر و فرزندان خود می‌ترسند و احساس می‌کنند که مجبورند از عزیزان خود محافظت نمایند.

انتظارات نیروهای دموکراتیک سوریه از دولت بایدن بیشتر است. بایدن باید بیانیه‌ای علنی برای افشای جنگ‌افروزی ترکیه ارائه دهد.

در حالی که «آنتونی بلینکن» -وزیر امور خارجه- باید از آنکارا بازدید کند تا هشدار دهد که تجاوز به نیروهای دموکراتیک سوریه بهای گزافی به همراه خواهد داشت.

ترکیه تجاوزات خود را با این ادعا که نیروهای دموکراتیک سوریه مسئول بمباران استانبول بودند، توجیه می‌کند.

نیروهای دموکراتیک سوریه از تلفات جانی ابراز تأسف می‌کند و خواستار تحقیقات در این زمینه شده است.

این ادعا، خبری جعلی است که اردوغان از آن برای توجیه تجاوزات ترکیه استفاده می‌کند.

«سلیمان سویلو» -وزیر کشور ترکیه- آمریکا را به تبانی با کردها برای سازماندهی بمب‌گذاری متهم کرده است.

این اتهام پوچ باید مورد بررسی قرار گیرد. سویلو با دخالت دادن آمریکا، در را به روی اداره تحقیقات فدرال برای بررسی این حادثه باز کرده است.

می‌توانیم درباره انگیزه اردوغان حدس بزنیم. حمایت داخلی از حزب عدالت و توسعه اردوغان در آستانه انتخابات ملی ترکیه در ژوئن 2023 به‌شدت در حال کاهش است.

او معتقد است که تروریست خواندن کردها و کشتن کردها، پایگاه ملی ترکیه را در حمایت از حزب عدالت و توسعه جمع می‌کند.

تحقیقات کامل و مستقل، کردها را از هرگونه دخالت در بمب‌گذاری تبرئه می‌کند. در همین حال، آمریکا باید از نیروهای دموکراتیک سوریه برای حفظ نظم در اردوگاه‌هایی که خانواده‌های داعش در آن زندگی می‌کنند، حمایت کند.

اردوغان می‌خواهد هرج و مرج ایجاد کند تا خانواده‌های داعش بتوانند فرار کنند و به جنگ بپیوندند.

آمریکا و نیروهای دموکراتیک سوریه متحدان طبیعی هستند.

آن‌ها تعهدی مشترک به فدرالیسم دموکراتیک، رهایی زنان و پایداری محیط‌زیست دارند.

ترکیه ممکن است متحد ناتو باشد، اما کردها دوستان آمریکا در مبارزه با افراط‌گرایی خشونت‌آمیز هستند.