loader image

جستجو

Russian sanctions are the cause of accelerating the new silk road

کویینسی:
تحریم‌های روسیه عامل شتاب بخشیدن به جاده ابریشم جدید

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «کویینسی» نوشت: جنگ اوکراین که باعث تحریم‌های روسیه شد جان تازه‌ای به مسیرهایی رو به مرگی بخشید که کالاها از طریق آن و بدون عبور از روسیه در سرتاسر خشکی اوراسیا منتقل می‌شوند.   

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، اندیشکده کویینسی در مقاله‌ای به‌قلم «جیمز ام دورسی» نوشت: وقتی که روسیه به اوکراین حمله کرد، خود را از نقشه مسیرهای حمل و نقل اوراسیا حذف نمود که چین و اروپا را به هم وصل می‌کنند.

در عین حال، این موضوع جان تازه‌ای به مسیرهایی رو به مرگی بخشید که کالاها از طریق آن و بدون عبور از روسیه در سرتاسر خشکی اوراسیا منتقل می‌شوند.

هم‌چنین، راه را برای ارتباط بیشتر روسیه با غرب آسیا، جنوب و جنوب شرق آسیا باز کرد.

نشست ماه آینده سازمان همکاری شانگهای در شهر سمرقند واقع در ازبکستان به‌عنوان قطب تجاری جاده ابریشم باستانی، می‌تواند محور اساسی برای تعیین مسیرهای جایگزین باشد.

سازمان همکاری شانگهای از کشورهای چین، روسیه، هند، پاکستان، قرقیزستان، ازبکستان، قزاقستان و تاجیکستان تشکیل شده و مطمئنا زمینه گسترش در غرب آسیا را دارد و می‌تواند توافقی را در مورد ساخت راه‌آهن حیاتی در آسیای میانه فراهم کند.

عواملی نظیر فقدان اراده سیاسی به همراه موانع لجستیکی و فنی به‌خصوص در کشور کوهستانی قرقیزستان و هزینه بالا باعث تاخیر در ساخت مسیر این راه‌آهن بوده است، اما حالا به واسطه تهاجم روسیه به اوکراین به نظر می‌رسد که کمتر مشکل‌ساز باشد.

خط راه‌‌آهن جدید، خط ریلی ازبکستان را به بندر بین‌المللی ترکمن‌باشی در کشور ترکمنستان واقع در سواحل دریای خزر متصل می‌کند.

از آنجا و از طریق بندر باکو در کشور آذربایجان می‌توان به قفقاز، ترکیه و دریای سیاه متصل شد یا از طریق کریدور بین‌المللی حمل و نقل شمال به جنوب می‌توان به ایران، هند، خلیج‌فارس و شرق آفریقا متصل شد. این کریدور از بندر انزلی تا بندر چابهار در ایران امتداد دارد.

کریدور بین‌المللی حمل و نقل شمال به جنوب مجموعه‌ای به طول 7.200 کیلومتر متشکل از راه‌ آهن‌ها، بزرگراه‌ها و مسیرهای دریایی مستقل است و هم‌چنین، کریدوری را به سمت شمال قزاقستان و روسیه فراهم می‌کند.

«قاسم جومارت توکایف» -رئیس‌جمهور قزاقستان- تغییر مسیر نفت به اروپا از طریق روسیه را به سمت مسیر ایران و ترکیه مورد بررسی قرار داده است.

تحلیل‌گران چینی انتظار دارند راه‌آهنی که از کاشغر در استان سین‌کیانگ شروع می‌شود، باعث تحول در اقتصاد این استان شود. این استان آشفته شمال غربی چین و محل زندگی مسلمانان ترک است که به صورت وحشیانه‌ای سرکوب می‌شوند.