loader image

جستجو

JERUSALEM, ISRAEL - FEBRUARY 13:  Protesters attend a massive demonstration infront of the Israeli parliament as opposition leadears call for a nationwide strike and protests all over the country against the Israeli government on February 13, 2023 in Jerusalem, Israel. Israel's Knesset may begin the legislation process of the judicial overhaul, that will increase the government's sway in selecting judges while weakening Supreme Court power to strike down laws.  (Photo by Amir Levy/Getty Images)

والا:
تظاهرات گسترده در خارج از کنست

مرکز مطالعات سورین

چکیده

خبرگزاری «والا» در گزارش تازه خود به بررسی جزئیات تظاهرات گسترده در خارج از کنست پرداخت و اعلام کرد: کمیته قانون اساسی در کنست برای اولین بار بخش تغییر روش انتخاب قضات و ممنوعیت دیوان عالی دادگستری را برای باطل کردن قوانین اساسی کنست تصویب کرد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، خبرگزاری والا در گزارش تازه خود اعلام کرد: ده‌ها هزار نفر روز دوشنبه در مقابل کنست در اعتراض به انقلاب قانونی تظاهرات کردند که بخش‌هایی از آن به تصویب کمیته قانون اساسی رسید.

همزمان، اعتراضات دیگری در بسیاری از مراکز سراسر کشور در حال برگزاری است و هزاران نفر دیگر در اعتصاب هستند.

12:46 لاپید در تظاهرات اورشلیم: این مبارزه امروز پایان نخواهد یافت.

«یائیر لاپید» -رهبر اپوزیسیون- در تظاهراتی در خارج از کنست گفت که این مبارزه امروز پایان نخواهد یافت.

به گفته وی، آنچه آن‌ها از اینجا و از این مکان می‌شنوند، صدای ناامیدی نیست، بلکه صدای امید است. این چیزی است که آن‌ها را بسیار می‌ترساند، این چیزی است که صدای ما را بسیار واضح و قوی می‌کند.

12:35 6  قطار دیگر به سمت اورشلیم حرکت کردند.

6 قطار دیگر به دلیل ترافیک سنگین در پایتخت که تظاهرات گسترده علیه انقلاب قانونی در آن برگزار می‌شود، عازم بیت‌المقدس شدند.

12:30 پلیس امنیت را در اطراف روتمان افزایش خواهد داد.

امنیت در اطراف رئیس کمیته قانون اساسی عضو کنست، سیمخا روتمن افزایش یافت.

پلیس سطح امنیت او را به ۳ رساند، او حتی در جریان جلسات استماع در کمیته قانون اساسی با یک نگهبان راه می‌رود و یک خودروی گارد کنست امروز او را در مسیر از خانه‌اش به میشکان همراهی می‌کرد.

جدای از آن، پلیس یک پرونده امنیتی در اطراف خانه او آماده کرد. این تصمیم در پی تهدیدات اخیر علیه وی اتخاذ شد.

12:28  آوی ماعوز بر سخنان خولدای تکیه می‌کند: دست از تحریک و شورش بردارید.

رئیس حزب نوعم معاون وزیر آوی ماعوز سخنان شهردار تل آویو ران خولدای را محکوم کرد و گفت: ما کشور دیگری نداریم و مردم دیگری نداریم.

تحریک و شورش علیه دولت منتخب قانونی را متوقف کنید، فقط به این دلیل که برای ترویج ارزش‌هایی که به آن اعتقاد دارد تلاش می‌کند.

12:00  خولدای: دیکتاتوری‌ها فقط با خونریزی دوباره دموکراتیک می‌شوند.

«ران خولدای» -شهردار تل‌آویو- گفت که کشور اسرائیل در راه تبدیل شدن به یک دیکتاتوری است و راه بازگشت از این روند مستلزم خونریزی است.

خولدای در مصاحبه با نیوز 13 از مجتمع تظاهراتی علیه انقلاب قانونی در اورشلیم گفت: طبق تاریخ، کشورها می‌توانند از دموکراسی به دیکتاتوری برگردند، اما آن‌ها فقط با خونریزی به دموکراسی باز می‌گردند.

11:15  میخائیلی: میل به درهم شکستن و حذف دموکراسی برای یک نفر وجود دارد.

«مراو میخائیلی» -رئیس حزب کار- در تظاهراتی در اورشلیم گفت: من پاسخ وزیر دادگستری به ‌‌رئیس‌جمهور‌ را شنیدم که مستقیماً گفت ما جلوی این قانون را نمی‌گیریم و چیزی برای صحبت وجود ندارد.

کاملاً واضح است که هیچ حسن نیت یا تمایلی برای اصلاح وجود ندارد، میل به درهم شکستن و حذف دموکراسی اسرائیل برای نجات یک نفر وجود دارد. روتمن سطح تعصب را بالا برده و ما به مبارزه ادامه خواهیم داد.

 

11:00 کمیسیون قانون اساسی بخش‌هایی از انقلاب قانونی را برای اولین بار تصویب کرد.

کمیته قانون اساسی در کنست برای اولین بار بخش تغییر روش انتخاب قضات و ممنوعیت دیوان عالی دادگستری را برای باطل کردن قوانین اساسی کنست تصویب کرد.

10:45  تظاهرات در دیوار غربی علیه انقلاب قانونی: این راه ما نیست.

اینبال از مودیعین برای تظاهرات در دیوار غربی آمد. او گفت: این مکانی است که هویت اسرائیلی و یهودی را به هم متصل می‌کند و به همین دلیل است که ما تصمیم گرفتیم این روز را شروع کنیم، سپس به راهپیمایی به سمت کنست ادامه خواهیم داد.

وی افزود: اخیرا کشور وارد قطار بسیار سریع و خطرناکی شده است، من می‌خواهم کمی سرعتش کم شود و گفت‌و‌گو کنیم، من نه اهل تظاهرات و نه کار سیاسی هستم، اما فکر می‌کنم اگر صدایم را بلند نکنم، خیلی دیر می‌شود.

این احساس وجود دارد که کارها بر اساس ارزش‌های دینی و یهودی انجام می‌شود، اما این روش ما نیست، حتی نام صهیونیسم مذهبی نیز ربوده شده است، این احساس وحشت وجود دارد که کارها خیلی سریع انجام می‌شود و به همین دلیل است که همه با وحشت واکنش نشان می‌دهند.

10:35  هزاران وسیله نقلیه و ادوات کشاورزی از الجلیل در راه تظاهرات در اورشلیم هستند.

جنبش کیبوتس اعلام کرد که هزاران وسیله نقلیه و ده‌ها ابزار کشاورزی از جلیل علیا و جلیل غربی در راه تظاهرات بزرگ در مقابل کنست در اورشلیم هستند.

10:22 حدود 100 والدین و کودک در میدان هبیمای تل‌آویو تظاهرات کردند.

حدود 100 والدین و کودک در میدان هبیمای تل‌آویو تظاهرات کردند. اودلیا گفت: امروز پسرم را به جای مدرسه به اینجا آوردم.

او درس می‌گیرد که یک شهروند مسئولیت‌پذیر و درگیر باشد. هر‌کسی که می‌تواند کاری انجام دهد، باید آن را انجام دهد.

10:10 اصلاحات با زور انجام نمی‌شود، بلکه با گفت‌وگو صورت می‌پذیرد.

هلل مائیر که از تل‌آویو به تظاهرات اورشلیم آمده بود، گفت: شکاف عمیقی در ملت وجود دارد. شما یک کیپا می‌بینید و فکر می‌کنید ما سیاه و فاشیست هستیم. من طرفدار اصلاحات هستم، اما طرفدار اصلاحات یکجانبه نیستم، بلکه طرفدار اصلاحاتی هستم که برای اکثریت مردم قابل قبول باشد.

ساعت 10:00 هزاران نفر با وسایل نقلیه عمومی به سمت ساختمان کنست حرکت می‌کنند.

هزاران تظاهرکننده از سراسر کشور با وسایل نقلیه عمومی و قطارها به سمت ساختمان کنست، جایی که تظاهرات اصلی برگزار می‌شود، برای حرکت سازماندهی شده‌اند.

9:00 روتمن، عضو کنست: من از ابتکار ‌‌رئیس‌جمهور‌ استقبال می‌کنم، ما قانون را پیش خواهیم برد.

روتمن، رئیس کمیته قانون اساسی، قانون و عدالت، قبل از رأی‌گیری کمیته در مورد مواد اصلاحات گفت که از ابتکار اسحاق هرتزوگ استقبال می‌کند، اما ائتلاف به ترویج قانون ادامه خواهد داد و مذاکرات باید همان زمان در حین اصلاحات انجام شود.

رئیس‌جمهور کشور برای توضیح موضوعات بسیاری در اینجا حضور داشت، هم در تأکید بر اهمیت وحدت در میان مردم اسرائیل و هم برای ایستادگی بر نیاز حیاتی به‌منظور اصلاح سیستم قضایی و جهت توصیف بی‌عدالتی‌ها و ناکامی‌ها و در واقع انگیزه‌های ما برای پیشرفت و اصلاح و بازگرداندن عدالت به نظام قضایی. اما روتمن تأکید کرد: مذاکرات می‌تواند و باید بدون رد قانون انجام شود.

8:35  تظاهرکنندگان خانه واسرلوف در تل‌آویو را مسدود کردند.

تظاهرکنندگان ورودی خانه اسحاق واسرلوف، وزیر نقب و الجلیل در تل‌آویو را مسدود کردند. وزیر فعالیت معترضان را محکوم کرد و گفت: این دموکراسی نیست، این هرج و مرج است.

تظاهرات به‌عنوان آزادی بیان بله، اما برای تقابل نه. تلاش برای تهدید من و دولت فقط ما را تقویت می‌کند. ما یک دولت دست راستی برای کار کردن برای مردم اسرائیل، حاکمیت و حکومت ایجاد کردیم.