loader image

جستجو

What effect will the change of Yemeni leadership have on the course of the war

اندیشکده کویینسی:
تغییر رهبری یمن در روند جنگ چه تاثیری دارد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «کویینسی» در یادداشت خود ضمن اشاره به کناره‌گیری منصور هادی از قدرت،‌ به بررسی این سوال پرداخت که تغییر رهبری یمن در روند جنگ چه تاثیری دارد؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، اندیشکده کویینسی در یادداشت خود به‌قلم «آنل شلین» نوشت: «عبد ربه منصور هادی» -رئیس‌جمهور در تبعید یمن- روز پنجشنبه اعلام کرد که اختیارات خود را به یک گروه هشت نفره به نام شورای رهبری ریاست‌جمهوری منتقل کرده است. این اقدام یکی از مهم‌ترین تحولات سیاسی در جنگ داخلی یمن در سال‌های اخیر است.

بیانیه هادی منعکس‌کننده نتیجه مذاکراتی است که عربستانی­ها در ریاض بین شبهه­نظامیان مختلف ضد حوثی، رهبران سیاسی و احزاب در یمن تشکیل دادند.

حوثی­ها به این مذاکرات دعوت شده بودند، اما به دلیل نقش عربستان به­عنوان یک کشور متخاصم در جنگ داخلی یمن از شرکت در این مذاکرات خودداری کردند.

تشکیل شورا، بازتابی از ناامیدی عربستان و احتمالا آمریکا از هادی است که عدم محبوبیت، فساد و عزم وی برای ماندن در قدرت، تلاش­ها برای ایجاد یک چارچوب سیاسی جدید برای یمن را متوقف کرده است.

هادی با اصرار بر حفظ قدرت، عملاً شورشیان حوثی و سایر مخالفان حکومت او را قدرتمند کرده بود.

توافق اخیر آتش‌بس در ماه رمضان و تشکیل شورای رهبری ریاست‌جمهوری ممکن است این تصور نادرست را ایجاد کند که جنگ داخلی یمن در آستانه اتمام است.

در عوض، این تحولات اخیر می­تواند انگیزه تشدید خشونت از سوی ائتلاف ضد حوثی و خود حوثی­ها باشد.

شورای رهبری ریاست‌جمهوری شامل همه احزاب اصلی مخالف شورشیان حوثی است.

نمایندگان حوثی ایجاد این شورا را محکوم کردند. محمد عبدالسلام در توییتر آن را «تلاش نومیدانه برای تنظیم مجدد صفوف مزدوران» خواند.

نقش آمریکا بسیار مهم است. دولت بایدن باید عربستانی‌ها را که بر ایجاد شورا نظارت می‌کردند متوجه سازد که باید به مفاد آتش‌بس ماه رمضان از جمله اجازه دادن به پروازها به فرودگاه صنعا که هنوز از سر گرفته نشده‌اند و دستیابی سوخت کشتی‌ها به حدیده، پایبند باشند.

این امر می‌تواند به متقاعد کردن حوثی‌ها کمک کند که مذاکره مسیری سازنده‌تر از خشونت ارائه می‌دهد.

آمریکا همچنین باید برای عربستانی‌ها و شورای تازه‌تشکیل شده شفاف‌سازی کند که کنگره قصد دارد قطعنامه اختیارات جنگ یمن را تصویب نماید که به همه حمایت‌های نظامی آمریکا از سعودی‌ها پایان می‌دهد.

این عمل، بیش از هر عامل دیگری، ممکن است به انگیزه عربستانی­ها و شورا برای حفظ آتش‌بس و فشار برای مذاکره به جای از سرگیری درگیری کمک کند.