loader image

جستجو

Zelensky's quest for advanced weapons

کویینسی:
تلاش زلنسکی برای سلاح‌های پیشرفته

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «کویینسی» در مقاله تازه خود با اشاره سخنرانی هیجان انگیز رییس جمهور اوکراین در کنگره امریکا،‌ به‌ بررسی تلاش زلنسکی برای سلاح‌های پیشرفته،‌ پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، اندیشکده کویینسی در مقاله تازه خود به‌قلم «کانر اکولس» نوشت: «ولودیمیر زلنسکی» در یک سخنرانی هیجان‌انگیز در کنگره از آمریکا خواست تا سلاح‌های پیشرفته‌تری را در اختیار اوکراین قرار دهد.

استدلال کرد که چنین سلاح‌هایی برای کسب پیروزی قاطع در درگیری با روسیه ضروری هستند.

زلنسکی گفت: «ما توپخانه داریم، بله متشکرم.» «آیا کافی است؟ راستش را بخواهید، نه واقعاً.»

وی ادامه داد: روسیه اگر بخواهد می‌تواند تجاوزات خود را متوقف کند، اما شما می‌توانید پیروزی ما را تسریع کنید.

او افزود: «سال آینده نقطه عطفی خواهد بود، من این را می‌دانم.» نقطه‌ای که شجاعت اوکراینی و عزم آمریکا باید آینده آزادی مشترک ما را تضمین کند.

قابل‌توجه است که رهبر اوکراین، جنگ را نبردی برای دموکراسی جهانی توصیف کرد.

زلنسکی گفت: «مبارزه تعیین می‌کند که فرزندان و نوه‌های ما در چه دنیایی زندگی خواهند کرد» وی افزود: «ساده‌انگاری است که منتظر گام‌هایی در جهت صلح با روسیه باشیم.»

زلنسکی در پایان سخنرانی‌اش از حمایت قانون‌گذاران تشکر کرد و پرچم اوکراین را به رئیس‌جمهور کالیفرنیا ارائه کرد.

زلنسکی در یک کنفرانس مطبوعاتی در اوایل روز، از کنگره خواست لایحه بودجه 1.7 تریلیون دلاری را تصویب کند که 45 میلیارد دلار کمک اضافی به اوکراین اختصاص می‌دهد.

زلنسکی گفت: «امیدوارم کنگره این کمک مالی را برای کشور ما تأیید کند. هر دلار از این سرمایه‌گذاری برای آمریکا، تقویت امنیت جهانی خواهد بود.»

این سفر همچنین به‌عنوان یک برنامه دراماتیک برای کمک نظامی جدید آمریکا به ارزش نزدیک به 2 میلیارد دلار عمل کرد.

از جمله این محموله‌ها شامل یک سامانه دفاع موشکی پاتریوت، موشک‌های هوا به سطح دقیق و طیف وسیعی از خودروهای زرهی خواهد بود.

هنوز مشخص نیست که نیروهای اوکراینی چه زمانی می‌توانند این سیستم را به خدمت بگیرند، زیرا سربازان عموماً برای بهره‌برداری از آن به ماه‌ها آموزش نیاز دارند.

اما تصمیم برای ارسال یک پاتریوت به‌عنوان نمادی از حمایت قاطع آمریکا از تلاش‌های جنگی اوکراین خواهد بود.

در مقابل، بایدن به درخواست‌ها برای ارسال موشک‌های دوربرد و سایر تسلیحات تهاجمی به اوکراین علاقه چندانی نشان نداد و در یک کنفرانس مطبوعاتی بعد از ظهر چهارشنبه اظهار داشت که چنین تسلیحاتی می‌تواند باعث تشدید جنگ بین ناتو و روسیه شود.

این دیدار همچنین به مقامات آمریکایی این فرصت را داد تا به‌طور علنی به ناظران در سراسر جهان اطمینان دهند که آمریکا آماده است تا تا زمانی که طول بکشد از اوکراین حمایت کند.

در میان این گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه مجلس، سال آینده به رهبری جمهوری‌خواهان می‌تواند تلاش کند تا سیاست آمریکا را به سمت اوکراین تغییر دهد، وجود دارد.

در حالی که مقامات اصرار دارند که تنها اوکراین می‌تواند تصمیم بگیرد که زمان مذاکرات صلح فرا می‌رسد، گروه کوچکی از قانون‌گذاران جمهوری‌خواه، از جمله کوین مک کارتی از کالیفرنیا، نامزد اصلی رئیس مجلس نمایندگان، نگرانی‌هایی را به کی‌یف در حالی که درگیری باعث افزایش تورم در سراسر غرب می‌شود، در مورد ارائه «چک سفید» مطرح کرده‌اند.

با توجه به اکثریت ناچیز جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان، این صداهای مشکوک‌تر می‌تواند تأثیر نامتناسبی بر سیاست آمریکا داشته باشد.

با این حال، رهبران سنتی جمهوری‌خواه مصمم هستند که این روایت را رد کنند. «مک کانل» -رهبر اقلیت سنا- (رئیس کالیفرنیا) روز سه‌شنبه گفت که «به گفته اکثر جمهوری‌خواهان، ارائه کمک به اوکراینی‌ها برای شکست روس‌ها اولویت شماره یک آمریکا در حال حاضر است».

برای برخی از کارشناسان، این سؤال فراتر از این است که آیا آمریکا باید به ارائه کمک به اوکراین ادامه دهد یا خیر. «جورج بیبی» -تحلیلگر ارشد سابق روسیه در سیا- و مدیر استراتژی بزرگ در موسسه کوئینسی، استدلال کرد که این دیدار فرصتی را فراهم می‌کند تا این حمایت‌ها را با تلاش برای ایجاد پایه و اساس مذاکرات نهایی صلح همراه کنیم.

جورج بیبی گفت: تنها جایگزین برای تشدید خطرناک، یافتن نوعی راه‌حل سیاسی است. این سفر فرصت‌هایی را برای شروع زمینه‌سازی برای چنین دیپلماسی ارائه می‌دهد.

رودز با اشاره به اینکه فشار اروپا برای گفت‌وگو در حال افزایش است، گفت: «من فکر می‌کنم به‌طور خصوصی، بایدن در حال بررسی زمانی است که ما بتوانیم این کانال‌های دیپلماتیک را به‌طور بالقوه به حرکت درآوریم.»

پیش از این سفر، سی ان ان گزارش داد که دولت بایدن قصد دارد در مورد مسیر بالقوه پایان دادن به درگیری گفت‌وگو کند؛ اما با توجه به حساسیت چنین گفت‌و‌گوهایی، مشخص نیست که آیا بایدن و تیمش موضوع دیپلماسی را با زلنسکی مطرح کردند یا خیر.

هنگامی که از رهبر اوکراین پرسیده شد پایان جنگ چگونه می‌تواند باشد، او مشکلات دستیابی به صلح عادلانه پس از چنین تهاجم وحشیانه‌ای را برجسته کرد.

زلنسکی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «من می‌خواهم تأکید کنم که چه تعداد از پدر و مادرها، پسر یا دختر خود را در خط مقدم از دست داده‌اند. صلح برای آن‌ها چیست؟ پول چیزی نیست و غرامت نتیجه‌ای ندارد. آن‌ها با انتقام زندگی می‌کنند.»