loader image

جستجو

FILE PHOTO: Horse Racing - Saudi Cup - King Abdulaziz Racetrack, Riyadh, Saudi Arabia - February 25, 2023 Saudi Arabia's crown prince Mohammed bin Salman during the trophy ceremony REUTERS/Ahmed Yosri

رویترز:
تلاش ولیعهد عربستان برای پویایی منطقه

مرکز مطالعات سورین

چکیده

خبرگزاری «رویترز» در گزارش تازه خود از تلاش ولیعهد عربستان برای پویایی منطقه خبر داد و اعلام کرد: محمد بن سلمان نشان داده است که آماده است به تنهایی و بدون کمک آمریکا، ‌‌به‌دنبال منافع ‌‌‌‌‌عربستان باشد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکزمطالعات سورین، خبرگزاری رویترز در گزارش تازه خود به‌قلم «عزیز یعقوبی»خبر داد: ولیعهد غیرقابل پیش‌بینی ‌‌‌‌‌عربستان به سختی تلاش می‌کند تا پویایی‌های ‌غرب‌آسیا را دوباره تنظیم کند.

با دشمنان قدیمی درگیر شده و کاهش نفت اوپک را سازماندهی می‌کند، مانند روز یکشنبه که بازار جهانی را غافلگیر کرد.

ولیعهد «محمد بن سلمان»، نشان داده است که آماده است به تنهایی و بدون کمک آمریکا، ‌‌به‌دنبال منافع ‌‌‌‌‌عربستان باشد، خواه این به معنای برقراری مجدد روابط با دشمنان آمریکا مانند ایران باشد یا خواه حذف نفت از بازار و خشم مصرف کنندگان نفت باشد.

استراتژی بن سلمان برای ایجاد شرایطی طراحی شده است که ‌‌‌‌‌عربستان را قادر می‌سازد تا روی یک طرح تحول اقتصادی گسترده، در چشم‌انداز 2030 تمرکز کند،

در این طرح صدها میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است و در به روی تجارت و گردشگری در میان افزایش رقابت‌های منطقه‌ای باز کرده است.

یک مقام مهم عربی با اظهار اینکه آمریکا و چین هر دو شرکای اصلی عربستان هستند اضافه کرد، ما مطمئناً امیدواریم که بخشی از هیچ رقابت یا اختلافی بین دو ابرقدرت نباشیم زیرا که ما یک ابرقدرت نیستیم؛ اما آنچه که هستیم یک بازیگر مهم در منطقه و اقتصاد جهانی هستیم.

در همین راستا یکسری از اندیشمندان سعودی این‌گونه اظهار نظر می‌کنند که دیدگاه ‌‌‌‌‌عربستان مبنی بر اینکه آمریکا به مقدار ‌قابل‌توجهی از منطقه جدا شده، کاملاً درست است.

و در واقع، ولیعهد تصمیم گرفته تا از شرط‌بندی‌های خود روی آمریکا جلوگیری کند و با یک حرکت دور از انتظار در سیاست‌های خارجی این واقعیت را به وجود بیاورد که راهی برای تحریک آمریکا برای توجه بیشتر به نگرانی‌های امنیتی‌اش باشد.

روابط رو به رشد ریاض با پکن باعث ایجاد نگرانی امنیتی در واشنگتن شده است، درحالی که گفته می‌شود تلاش‌های چین برای اعمال نفوذ در سراسر جهان، سیاست آمریکا را در قبال منطقه تغییر نخواهد داد، ولی آمریکا قطعاً از این حرکت آزرده‌خاطر شده است و مواضع خود را در طولانی‌مدت تغییر خواهد داد؛

اما به هیچ وجه تلافی نکرده و نخواهد کرد و این به نوبه خود عربستان را برای ادامه تعمیق روابط خود با دشمنان اصلی آمریکا جسور می‌کند.