loader image

جستجو

How important was Lapid's nuclear threat to Iran1

جروزالم پست:
تهدید هسته‌ای لاپید برای ایران چقدر مهم بود؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه  «جروزالم پست» در یادداشت خود ضمن اشاره به اینکه اسرائیل، در حال حاضر دارای سه سلاح هسته‌ای است،‌ به بررسی این سوال پرداخت که تهدید هسته‌ای لاپید برای ایران چقدر مهم بود؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه جروزالم پست در یادداشت خود به‌قلم «یونا جرمی باب» نوشت: لاپید به دنبال زدن مهر نخست‌وزیر برای خویش است. آیا او سرانجام در تأیید یا پیشنهاد داشتن سلاح هسته‌ای اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، پا را فراتر از سایر نخست‌وزیران خواهد گذاشت؟

او که در دفتر نخست‌وزیر ایستاده بود، گفت که در کنار قابلیت‌های دفاعی و تهاجمی اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، «دیگر قابلیت‌ها» باید آن را زنده نگه دارد.

وی در مراسمی برای رئیس جدید کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) گفت: عرصه عملیاتی در گنبد آهنین بالای سر ما متشکل از قابلیت‌های دفاعی و حمله‌ای و آن‌چه در رسانه‌های خارجی معمولاً «توانایی‌های دیگر» نامیده می‌شود، تشکیل شده است.

این قابلیت‌های دیگر ما را زنده نگه می‌دارد و تا زمانی که ما و فرزندانمان اینجا هستیم، ما را زنده نگه خواهد داشت.

زمینه وسیع‌تر می‌تواند نشان دهد که لاپید می‌خواست به ایران یادآوری کند که به‌رغم پیشرفت این کشور در مسیر دستیابی به سلاح هسته‌ای، طبق گفته منابع خارجی، اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، در حال حاضر دارای سه سلاح هسته‌ای قابل استقرار زمینی، هوایی و دریایی است که بین ۸۰ تا ۲۰۰ کلاهک تخمین زده می‌شود.

در سال 2006، «ایهود اولمرت» -نخست‌وزیر وقت- طی مصاحبه با رسانه‌های آلمانی، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را به صراحت در فهرست کشورهای هسته‌ای همراه با آمریکا، روسیه و فرانسه قرار داد. با این حال، او بعداً آن صحبت‌ها را تکذیب کرد.

علاوه بر این مثال‌ها، شیمون پرز و سایر مقامات در طول سال‌ها نکاتی را مطرح کرده‌اند و سخنرانی‌های زیادی در مقابل دیمونا انجام شده است.

لاپید کلماتش را با دقت انتخاب می‌کند، هدف او بیشتر از برهم زدن توازن «شفاف» بود که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) تلاش کرده است تا سیاست هسته‌ای خود را در قبال جهان تنظیم کند.

بخشی از این کار به این دلیل است که اگر اورشلیم بیشتر در مورد داشتن تسلیحات هسته‌ای صحبت می‌کرد، ایران، ترکیه یا مصر و عربستان ممکن بود برای توسعه قابلیت‌های هسته‌ای خود تحت فشار قرار گیرند.

همانطور که اوضاع در حال بررسی است، همه این کشورها شروع به دنبال کردن برخی از جنبه‌های اضافی برنامه هسته‌ای کرده‌اند، زیرا تهران در حال پیشرفت در زمینه هسته‌ای است.