loader image

جستجو

Israel must act cautiously in the face of the Russia-Ukraine crisis

جروزالم پست:‌ اسرائیل بایددر قبال بحران روسیه و اوکراین محتاطانه گام بردارد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «جروزالم پست» نوشت: تنش‌ها بین مسکو و کی‌یف رو به افزایش است و به همین دلیل اسرائیل انتخابی ندارد جز این‌که به شدت در قبال بحران روسیه و اوکراین محتاطانه گام بردارد و امید داشته باشد که مجبور نشود از یک طرف حمایت کند.

فهرست مطالب

 به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه جروزالم پست در یادداشت تازه خود به‌قلم «پنهاس آوی» نوشت: اوکراین در این روزها بر اسرائیل(رژیم صهیونیستی) فشار وارد می‌کند تا موضع شفافی را در خصوص افزایش تنش‌ها بین کی‌یف و مسکو اتخاذ کند، اما روشن ساختن این نکته اهمیت دارد که دولت یهود نمی‌تواند چنین کاری انجام دهد.

تنش‌ها بین روسیه و اوکراین رو به افزایش است و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) انتخابی ندارد جز این که به شدت محتاطانه گام بردارد و از گفتن اظهاراتی در حمایت از یکی از طرف‌ها خودداری کند.

انجام چنین کاری به شدت بر روابط با آمریکا از یک سو و ارتباط با روسیه از سوی دیگر، ضربه وارد می‌کند. امنیت اسرائیل در غرب آسیا تا اندازه زیادی به حفظ روابط مناسب با هر دو ابرقدرت بستگی دارد، حتی اگر آمریکا متحد استراتژیک و شماره یک دولت یهود باشد.

اسرائیل (رژیم صهیونیستی) توانسته سنگربندی ایران را در سوریه به هم بزند که این کار تا اندازه‌ای به دلیل روابط خوبش با روسیه است. بنابراین، اسرائیل نمی‌تواند به خودش اجازه دهد وارد این مناقشه شود و باید امید داشته باشد که مجبور نشود از یک طرف حمایت کند.

روسیه اوکراین را به عنوان «منطقه حائل» امن در برابر تهدیدهای غرب می‌بیند. ناتو در طی نشست 2018 بوخارست، پایتخت رومانی، اعلام کرد که درخواست عضویت از سوی اوکراین و گرجستان را مورد بررسی قرار می‌دهد. چندین دیپلمات اسرائیلی به محض شنیدن این خبر احساس کردند که بی شک و تردید، روسیه تمام تلاش خود را خواهد کرد تا نگذارد مرزهای ناتو به خود اوکراین برسد.

یک نتیجه احتمالی این است که روسیه به دنبال کنترل این کشورها باشد. این موضوع زمانی بیشتر تقویت شد که روسیه با حمایت غرب از استقلال کوزوو مخالفت کرد و مدعی شد که حق تعیین سرنوشت برای یک اقلیت تنها در صورت توافق کشوری ممکن است که این اقلیت در آن زندگی می‌کند.

تصمیم روسیه برای انجام حمله یا عدم تهاجم، تا اندازه‌ زیادی به این موضوع بستگی دارد که آمریکا متمایل به انجام چه کاری باشد. تهدید روسیه به توقف عرضه گاز از طریق اوکراین شمشیر دو لبه است، زیرا روسیه نیاز دارد گازش را بفروشد. در نهایت، اگر روسیه احساس کند که غرب با تمام قوا خواه از طریق نظامی (به احتمال کم) یا اقتصادی (به احتمال زیاد) واکنش نشان می‌دهد، احتمال حمله کاهش می‌یابد یا محدود به منطقه شرقی اوکراین می‌شود که در هر صورت از روسیه حمایت می‌کند.