loader image

جستجو

bennet putin

جروزالم پست: اسرائیل در حاشیه آغاز جنگ سرد دوم قرار دارد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «جروزالم پست» در یادداشت تازه خود نوشت: اسرائیل تاکنون از آن‌چه بین روسیه و آمریکا در حال رخ‌دادن است، سود قابل توجهی برده است. جنگ سرد دوم احتمالی که نه تنها در غرب‌آسیا، بلکه در سراسر اروپای شرقی و آسیا در جریان است، به اسرائیل می‌گوید که اگر می‌خواهد برتری نظامی‌ خود را در منطقه حفظ کند، باید به راه خود ادامه دهد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه جروزالم پست در یادداشت خود به‌قلم «آنا آهرونیم» نوشت:

اسرائیل (رژیم صهیونیستی) یکی از معدود کشورهایی است که همزمان روابط خوبی با اوکراین، روسیه و آمریکا دارد و باید تصمیم بگیرد که در کجا ایستاده است.

به گفته دکتر «اوفر فریدمن»  -مدرس ارشد مطالعات جنگ در «کینگز کالج» لندن- بن‌بست بین روسیه و غرب بر سر اوکراین، آغاز یک نوع جنگ سرد دوم است و در مورد امور روسیه، اسرائیل (رژیم صهیونیستی) در حاشیه ایستاده است.

او به جروزالم‌پست گفت: «این دومین نوع جنگ سرد روسیه، چین و آمریکا است.»

فریدمن گفت: «دیوید بن گوریون سیاست عدم اتحاد را در پیش گرفت و این شوروی بود که حمایت از اعراب را انتخاب کرد. از آنجایی که بن گوریون طرفی را انتخاب نکرد، اتحاد جماهیر شوروی برای او طرفی را انتخاب کرد. اکنون این بر عهده اسرائیل (رژیم صهیونیستی) است که انتخاب کند.»

در محیط منطقه‌ای ما، سوال این است که آیا می‌توانیم بی‌طرف بمانیم.«آیا می‌خواهیم بی طرف بمانیم؟»

اسرائیل (رژیم صهیونیستی) می‌داند که قوی‌ترین متحدش آمریکا باقی می‌ماند، اما روسیه تأثیرگذار کلیدی در غرب‌آسیا است و اورشلیم با مسکو صحبت می‌کند تا به کارزار جنگ بین‌الملل خود علیه ایران و حزب‌الله در سوریه ادامه دهد.

همین چند وقت پیش، جنگنده‌های روسی به عنوان یادآوری به اورشلیم، گشت‌زنی مشترکی را با نیروی هوایی سوریه بر فراز بلندی‌های جولان سوریه انجام دادند. وزارت خارجه روسیه همچنین شدت حملات هوایی اسرائیل (رژیم صهیونیستی)  به سوریه را که مدعی شد به شدت افزایش یافته است، محکوم کرده است.

فریدمن گفت: «اسرائیل (رژیم صهیونیستی) تا کنون از آنچه بین روسیه و آمریکا در حال رخ‌دادن است، سود قابل توجهی برده است.

اسرائیل (رژیم صهیونیستی) یکی از معدود کشورهایی است که روابط خوبی با اوکراین، روسیه و آمریکا دارد. اورشلیم همچنین یکی از اعضای اصلی غیر ناتو است و اخیراً روابط کاری خود را با این ائتلاف افزایش داده است.

اسرائیل (رژیم صهیونیستی) با عدم فروش تسلیحات و سایر تجهیزات نظامی ‌به جمهوری‌های شوروی سابق مانند گرجستان و اوکراین، سعی می‌کند روابط خود با مسکو را متعادل کند.

جنگ سرد دوم احتمالی که نه تنها در غرب‌آسیا، بلکه در سراسر اروپای شرقی و آسیا در جریان است، به اسرائیل (رژیم صهیونیستی) می‌گوید که اگر می‌خواهد برتری نظامی‌ خود را در منطقه حفظ کند، باید به راه خود ادامه دهد.

در غیر این صورت، آزادی عمل اسرائیل (رژیم صهیونیستی) ممکن است در ناآرام‌ترین جبهه‌های آن به خطر بیفتد.