loader image

جستجو

Peace and normalization of Turkey and Israel are not only in the interest of governments

جروزالم پست:‌ صلح و عادی­‌سازی ترکیه و اسرائیل فقط به نفع دولت­‌ها نیست

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه«جروزالم پست» در یادداشت تازه خود با اشاره به سفر آتی «هرتزوگ» به ترکیه نوشت: صلح وعادی سازی ترکیه و اسرائیل فقط به نفع‌ دولت‌ها نیست، یکی از جنبه‌های اصلی روابط دوجانبه این است که بدانیم چه چیزی هویت مردم را می‌­سازد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،  روزنامه جروزالم پست در یادداشت تازه خود به‌قلم «مندی چیتریک» نوشت: اخیرا اتحاد خاخام­‌ها در کشورهای مسلمان همراه با رهبری جامعه ترکیه یهودی، با «رجب طیب اردوغان» در کاخ ریاست‌جمهوری در آنکارا ملاقات کردند.

طی دیدار گرم، اردوغان علیه یهودستیزی صحبت کرد و ما در مورد زندگی یهودیان در اطراف ترکیه، قبرس شمالی و جهان اسلام به بحث پرداختیم.

در این دیدار، اردوغان همچنین درباره تماس‌ها و مکالمات تلفنی مجددی که با «اسحاق هرتزوگ» -رئیس‌جمهور اسرائیل- و «نفتالی بنت» -نخست‌وزیر- این کشور داشت و همچنین امیدواری‌ها برای تقویت روابط دو کشور صحبت کرد.

در تمام مدت، صحبت‌های فزاینده‌ای درباره سفر آتی هرتزوگ به ترکیه شنیده می‌شود که مطمئناً خبر خوبی است.

اما روابط دوجانبه نباید صرفاً محدود یا وابسته بین دولت­‌های منتخب یا دیپلمات‌­ها باشد و باید در تمام سطوح جامعه نفوذ کند.

عادی­‌سازی به معنای تشخیص تفاوت‌­های عمیق و اساسی است و این تفاوت­‌ها ما را منحصر به فرد می­کند. اما همچنین اشتراکات زیادی داریم، ارزش‌های عمیقی را به اشتراک می‌گذاریم، و باید برای ترویج آن‌ها با یکدیگر تلاش کنیم.

یکی از جنبه‌های اصلی عادی‌سازی این است که بدانیم چه چیزی هویت مردم را می­‌سازد. هولوکاست یکی از رویدادهای تعیین‌کننده در تاریخ یهود است و فهم آن به معنای درک یهودیان است.

در امارات، نمایشگاه یادبود هولوکاست در موزه تقاطع تمدن­‌ها افتتاح شد و افتتاحیه با حضور سفیران اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و آلمان در این کشور صورت گرفت.

سفر برنامه‌­ریزی شده هرتزوگ باید فراتر از یک پیشرفت دیپلماتیک و عامل تسریع تفاهم، همکاری و قدردانی از مردم باشد. همه دست اندرکاران باید زمان و تلاش خود را صرف درک واقعی یکدیگر و بیان آن کنند؛ این تنها راه برای مهار فزاینده یهودی‌­ستیزی و اسلام‌­هراسی است.

با تکیه بر تاریخ طولانی همزیستی جوامع یهودی در سراسر جهان اسلام، بدون نفی بخش‌های دردناک آن، عادی‌سازی بر آنچه به اشتراک می‌گذاریم، تمرکز می‌کند.

اما این به معنی یکسان بودن ما نیست. من معتقدم که عادی‌­سازی واقعی روابط یهودی-مسلمان، هیچ ایمانی را کمرنگ نمی­کند و به خطر نمی‌اندازد.

خاخام‌ها، امامان، کشیش‌ها و همه روحانیون باید بدانند که با ترویج ارزش‌های جهانی، مهربانی و نجابت نسبت به یکدیگر، جوامع خود را با کمک به نیازمندان، قوی‌تر و ایمن‌تر می‌کنیم.