loader image

جستجو

WASHINGTON, DC - DECEMBER 06: U.S. President Donald Trump hosts a roundtable discussion with small business owners and members of his administration in the Roosevelt Room at the White House December 06, 2019 in Washington, DC. Trump listed what he considers his administrations many economic accomplishments, including deregulation of environmental laws and the Labor Department's monthly jobs report, announcing that the U.S. added 266,000 jobs in November and the unemployment rate ticked down to 3.5%. (Photo by Chip Somodevilla/Getty Images)

سی‌ان‌بی‌سی:
جزئیاتی از دادگاه ترامپ

مرکز مطالعات سورین

چکیده

خبرگزاری «سی‌ان‌بی‌سی» در گزارشی  با مطرح کردن  جزئیاتی از دادگاه ترامپ، اعلام کرد : دادستان‌ها ادعا می‌کنند که اولین دستور ترامپ برای پرداخت حق‌السکوت در پاییز سال 2015 بود.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، خبرگزاری سی‌ان‌بی‌سی در گزارشی اعلام کرد: «دونالد ترامپ« -رئیس‌جمهور سابق آمریکا- روز سه‌شنبه با چهره‌‌ای عبوث در دادگاهی در منهتن نیویورک حضور یافت و در برابر 34 اتهام وارده که او را به پرداخت حق‌السکوت در تلاش برای دفن خبرهای منفی درباره کارزار انتخاباتی‌اش متهم می‌کند، اعلام بی‌گناهی کرد.

این اتهامات از جمله شامل جعل اسناد برای پنهان کردن پرداخت چک به استورمی دنیلز، بازیگر فیلم‌های پورن است.

دادستان همچنین ادعاهای دیگری درباره پرداخت پول برای دفن سایر خبرهای بالقوه خسارت‌‌بار علیه او مطرح کرد که شامل یک دربان و یک مدل مجله «پلی بوی» می‌شود.

قاضی خوان مِرچَن به ترامپ دستور سکوت درباره جزئیات پرونده نداد، اما از دو طرف خواست مراقبت گفتار و لحن خود باشند.

ترامپ که برای انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 رقابت می‌کند، بعد از فرآیندهای قضایی به ویلایش در فلوریدا بازگشت.

در حالی که مقام‌های دادستانی اتهامات علیه رئیس‌جمهور سابق را قرائت می‌کردند، او که در سکوت وارد دادگاه شد، با صدایی قاطع به اتهامات پاسخ «بی‌گناه» ‌داد.

او بعد از بازگشت به فلوریدا در شبکه اجتماعی خود، «تروث سوشیال»، گفت که «این جلسه برای خیلی‌ها شوکه‌کننده بود»، چون دادستانی «هیچ سورپرایزی نداشت و در نتیجه پرونده آن‌ها فاقد ارزش است.»

در پرونده نیویورک هر فقره اتهام جعل اسناد کسب‌وکار که یک جرم جدی به حساب می‌آید، ممکن است چهار سال مجازات زندان داشته باشد؛ هرچند معلوم نیست که در صورت محکومیت ترامپ، قاضی برای او مجازات حبس تعیین کند.

جلسه بعدی دادگاه روز چهارم دسامبر خواهد بود که دو ماه پیش از شروع رای‌گیری در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه است.

محکومیت در دادگاه مانع شرکت ترامپ در انتخابات یا پیروزی او نخواهد شد.

کلیات این پرونده از قبل شناخته شده بود، اما ادعانامه روز سه‌شنبه حاوی جزئیات تازه‌‌ای درباره نقشه‌‌ای است که دادستان‌ها می‌گویند ماه‌ها پیش از نامزدی او در انتخابات در سال 2015  شروع شد.

هرچند دادستان‌ها از استحکام پرونده ابراز اطمینان می‌کنند، اما با توجه به پیچیدگی‌های ادعاها (تطبیق دادن قوانین ایالتی و فدرال در زمینه نقض مقررات انتخابات) محکومیت رئیس‌جمهور سابق تضمین‌شده نیست.

این پرونده عمدتا بر پرداخت پول به دو زن، یعنی استورمی دنیلز و همچنین کارن مک دوگال، مدل پلی بوی استوار است.

این دو می‌گویند که سال‌ها قبل با دونالد ترامپ رابطه جنسی داشته‌اند. او ارتباط با هر دو زن را رد می‌کند.

بخش دیگری از پرونده به یک دربان مربوط می‌شود که ادعا می‌کند اطلاعاتی درباره یک کودک دارد که می‌گوید دونالد ترامپ خارج از رابطه زناشویی، با زن دیگری داشته است.

اَلوین بِرَگ، دادستان پرونده گفت: موضوع فقط یک مورد پرداخت پول نیست. 34 بیانیه و رکورد کسب و کار ساختگی برای پنهان کردن رفتار مجرمانه است.

کلیه این ۳۴ اتهام علیه ترامپ به یک رشته چک مربوط می‌شود که برای مایکل کوهن، وکیل سابق وی، نوشته شده بود که هدف آن‌ها برگرداندن پولی بود که کوهن به نمایندگی از سوی ترامپ به‌عنوان حق‌السکوت پرداخته بود.

آن چک‌ها که طی 12 ماه صادر شد، در اسناد داخلی شرکت ترامپ به‌عنوان هزینه‌های خدمات حقوقی ثبت شده بود که دادستان می‌گوید ساختگی است. مایکل کوهن پیشتر در برابر هیات منصفه‌ای که نتیجه‌گیری کرد شواهد کافی برای متهم کردن ترامپ وجود دارد، شهادت داده بود.

9 عدد از آن چک‌ها از وجوه شخصی ترامپ پرداخت شد، اما رکوردهای مربوط به آن‌ها در سیستم داده‌های «سازمان ترامپ» ثبت شده بود.

دادستان‌ها ادعا می‌کنند که اولین دستور ترامپ برای پرداخت حق‌السکوت در پاییز سال 2015 بود، زمانی که دربان سابق برج ترامپ سعی داشت اطلاعاتی را درباره یک کودک که ادعا می‌کرد وی خارج از ازدواج داشته، بفروشد.

دیود پِکِر، دوست ترامپ و ناشر «نشنال انکوایرر»، متهم است که به آن دربان 30 هزار دلار پرداخت کرد تا از قید روایت کردن آن ماجرا بگذرد.

این ماجرا بعدها تکذیب شد اما گفته می‌شود مایکل کوهن به پکر گفته است این دربان را «تا بعد از انتخابات مقید به توافق فی‌مابین» نگاه دارد.