loader image

جستجو

The Ukraine war could deal a huge blow to the US dollar

روزنامه پرینت:
جنگ اوکراین می‌تواند ضربه بزرگی به دلار آمریکا وارد کند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه«پرینت» در یادداشت خود با اشاره به اینکه دلارآمریکا واحد پول جهانی است، نوشت: جنگ اوکراین عدم تعادل در سیستم مالی جهانی که عمدتاً توسط غرب اداره می‌­شود را آشکار کرده است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه پرینت در یادداشت تازه خود به‌قلم «کاوشیک باتاچاریا» و «رودراسنسارما» نوشت:حمله روسیه به اوکراین باعث آشکارسازی گسل­‌های عمیقی در سیستم اقتصاد جهانی شده است. غرب با مسدود کردن نیمی از ذخایر ارز خارجی روسیه، جنگ اقتصادی را با دارایی­‌های بانک مرکزی به­‌عنوان هدف اعلام کرده است.

روسیه 640 میلیارد دلار ذخایر ارزی جمع‌­آوری کرده بود، اما اکنون تنها طلا و دارایی‌­هایی مانند رنمینبی(پول رایج مردم چین) را در اختیار دارد.

دلار آمریکا پس از جنگ جهانی دوم به دلیل قدرت اقتصادی و نظامی این کشور به‌­عنوان ارز جهانی مطرح شد. از آنجایی که دلار آمریکا واحد پول جهانی است، بانک­های مرکزی محتاط بخش قابل‌توجهی از ذخایر ارزی خود را در ابزارهای دلاری نگه می­دارند.

بسیاری از مردم نمی­دانند که این ذخایر ارزی بانک­های مرکزی مختلف در واقع نزد سیستم بانکی آمریکا نگهداری می­شود.

جنگ اوکراین عدم تعادل در سیستم مالی جهانی که عمدتاً توسط غرب اداره می­شود را آشکار کرده است. وقتی غرب تحریم می‌کند، دیگران حتی به ضررشان هم باید از این دستور پیروی کنند.

جنگ اوکراین به‌طور روزافزون خطر نگهداری دارایی­های عظیم فارکس توسط بانک­‌های مرکزی را افزایش داده است. یک از قوانین طلایی مدیریت ریسک، تنوع پورتفولیو است.

این بدان معناست که تقریباً به‌طور اجتناب‌ناپذیر، بسیاری از کشورهای در حال توسعه به آرامی از دارایی‌های موجود در غرب دور می‌شوند و در کشورهای دیگر، به‌ویژه اقتصادهای دوست، سرمایه‌گذاری می‌کنند.

این دقیقا همان کاری است که روسیه با افزایش سرمایه­گذاری خود در رنمینبی و طلای چین انجام داد، زیرا آن­ها به درستی اقدامات غرب را پیش‌­بینی کرده بودند.

گزارش­‌های رسانه­‌ای حاکی از آن است که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و هند نیز سهم دلار و یورو در سبد ارزی خود را در 6 ماه گذشته کاهش داده­‌اند.

اینکه آیا جنگ اوکراین پتانسیل این را دارد که دلار آمریکا را به­ عنوان ارز جهانی از بین ببرد یا خیر، فقط آینده می­تواند بگوید.

با این حال، جنگ می­تواند ضربه بزرگی به دلار آمریکا وارد کند و خطوط گسل در اقتصاد جهانی را آشکار سازد، که شاید این بار منجر به شکاف شود.

اگر غرب می‌خواهد از روح دموکراسی حمایت کند، باید قدرتش را برای تأثیرگذاری بر نظام جهانی کاهش دهد. دموکراسی به معنای تقسیم قدرت است.