loader image

جستجو

When will the war in Yemen end2

کویینسی:
جنگ در یمن چه زمانی پایان می‌یابد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «کویینسی» نوشت: توافق عربستان و ایران فرصتی را برای سعودی‌ها فراهم می‌کند تا از این درگیری پرهزینه خلاص شوند و در عین حال چهره خود را حفظ کنند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، اندیشکده کویینسی در مقاله تازه خود به‌قلم «عروه مقداد» نوشت: شنبه گذشته هشتمین سالگرد آغاز عملیات طوفان قاطع، مداخله نظامی عربستان در یمن بود.

با حمایت اطلاعاتی و لجستیکی از سوی آمریکا، بریتانیا، فرانسه و چند کشور عربی دیگر، سعودی‌ها از 26 مارس 2015 یک کارزار هوایی بی‌توجهی را انجام دادند و بیمارستان‌ها، مدارس و سایت‌های تولید مواد غذایی را هدف قرار دادند و همچنین آن‌ها را محاصره کردند.

در حالی که برخی از تحولات اخیر، از جمله توافق با میانجیگری چین برای عادی‌سازی روابط بین عربستان و ایران، امیدی برای پایان دادن به این جنگ فاجعه‌بار ایجاد کرده است، هنوز مشخص نیست که آیا این امید می‌تواند در آینده نزدیک محقق شود یا خیر.

چندین تلاش ناموفق برای تمدید آتش‌بس شکننده‌ای که به‌طور رسمی در اکتبر گذشته پایان یافت، صورت گرفته است.

آتش‌بس فعلی بازتابی از بن‌بست در زمین است. همان‌طور که در طول درگیری صادق بوده است، به نظر می‌رسد که طرف‌های متخاصم مصمم هستند که بدون توجه به تأثیر مخرب بر جمعیت یمن، قدرت را دنبال کنند. با وجود تحریم‌ها، بمباران‌ها و محکومیت‌های بین‌المللی، جنگ غالب گردیده و حتی تشدید شده است.

در آوریل سال گذشته، «هانس گراندبرگ» -فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن- اعلام کرد که حوثی‌ها، ائتلاف تحت رهبری عربستان و دولت بین‌المللی به رسمیت شناخته‌شده یمن با آتش‌بس دو ماهه تحت حمایت سازمان ملل موافقت کرده‌اند که متعاقباً دو بار به مدت دو ماه تمدید شد.

اگرچه آتش‌بس اکنون منقضی شده، اما شرایط تا حدودی دست‌نخورده باقیمانده است.

در حالی که عربستان از زمان پایان آتش‌بس تحت حمایت سازمان ملل در اکتبر تا حد زیادی از حملات هوایی خودداری کرده است، هیچ مکانیسمی وجود ندارد که مانع از آغاز مجدد جنگ هوایی این کشور شود.

در همین حال، شرایط روی زمین همچنان وخیم است. یمنی‌ها همچنان با محدودیت‌هایی برای جابه‌جایی افراد و کالاها در شمال، به‌ویژه فرودگاه صنعا و بندر حدیده مواجه هستند.

مداخله خارجی نتوانسته است حوثی‌ها را از نظر نظامی تضعیف کند و در عوض تنها روایت مشروع این گروه مبنی بر مقاومت در برابر مداخله خارجی و متحد کردن یمن را تقویت کرده است.

حوثی‌ها عملاً در جنگ پیروز شده‌اند و اکثریت کشور را با حمایت قوی محلی کنترل می‌کنند.

در حالی که افزایش افراط‌گرایی آن‌ها تهدیدی برای تداوم حکومت آن‌ها به شمار می‌رود، هیچ مخالفی در شمال به اندازه کافی قوی نیست که آن‌ها را به چالش بکشد، به‌ویژه در شرایط کنونی جنگ.

آمریکا به ارائه کمک‌های نظامی و فنی حیاتی به سعودی‌ها ادامه می‌دهد. ارتش آمریکا سربازان سعودی را آموزش می‌دهد، به پرسنل نظامی سعودی مشاوره می‌دهد و کمک‌های هدفمند ارائه می‌دهد.

عملیات هوایی به رهبری عربستان که بین سال‌های 2015 تا 2022 به طول انجامید، عمدتاً به سوخت‌گیری جت‌های سعودی توسط آمریکا وابسته بود.

توافق عربستان و ایران فرصتی را برای سعودی‌ها فراهم می‌کند تا از این درگیری پرهزینه خلاص شوند و در عین حال چهره خود را حفظ کنند.

همان‌طور که هانس گراندبرگ فرستاده ویژه سازمان ملل متحد گفت: «طرفین باید از فرصتی که این حرکت منطقه‌ای و بین‌المللی برای برداشتن گام‌های قاطع به سوی آینده‌ای صلح‌آمیزتر ایجاد می‌کند، استفاده کنند.»