loader image

جستجو

اختلاف_نظر_شدید_آمریکا_و_اسرائیل_در_مورد_ایران

جوییش نیوز سیندیکیت: آمریکا و اسرائیل در مورد برنامه‌ هسته‌ای ایران اختلاف نظر شدید دارند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

پایگاه« جوییش نیوز سیندیکیت» در یادداشت خود با اشاره به اینکه تحویل تدارکات دفاعی آمریکا به رژیم صهیونیستی هیچ ارتباطی با اختلافات موجود برسر ایران ندارد، تاکید کرد که اختلاف نظرها بین اسرائیل و آمریکا در مورد نحوه برخورد با توافق هسته‌ای شدید است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،پایگاه جوییش نیوز سیندیکیت در یادداشت خود به‌قلم «یاکوف لاپین» نوشت: مشاوران سابق امنیت ملی می­‌گویند: تلاش آمریکا برای تحویل زودهنگام تدارکات دفاعی به اسرائیل(رژیم صهیونیستی) ربطی به اختلافات دو کشور بر سر ایران ندارد.

ناظران اسرائیلی معتقدند اختلاف نظرها بین اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و آمریکا در مورد نحوه برخورد با برنامه هسته­‌ای ایران بسیار زیاد است.

یک مقام سابق دفاعی افزود، با این حال، تلاش واشنگتن برای پاسخگویی به درخواست­‌های اسرائیل(رژیم صهیونیستی) جهت پیشبرد تحویل تدارکات دفاعی هیچ ارتباطی با اختلافات موجود بر سر ایران ندارد.

«سرتیپ ژنرال ژاکوب ناگل» که به عنوان -مشاور امنیت ملی بنیامین نتانیاهو و رئیس سابق شورای امنیت ملی اسرائیل(رژیم صهیونیستی)-  فعالیت می‌کرد، گفت: «تا آنجایی که من درک می­کنم، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و آمریکا در حال انجام این کار هستند. گفت‌وگوهای آزاد در مورد بسیاری از موضوعات، از جمله مسئله ایران شاهد رد و بدل شدن پیام­های زیادی است و شکاف­های بین طرفین باز و روی میز است. نمی‌توان بر سر همه چیز توافق کرد و اختلاف نظرها در موضوع ایران بسیار زیاد است.»

ناگل، کارشناس ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی­ها و استاد مدعو در دانشکده هوافضای انستیتوی فناوری اسرائیل(رژیم صهیونیستی) اظهار داشت: «اسرائیل(رژیم صهیونیستی) موضع خود را روشن کرده است و از آزادی عمل خود در همه عرصه­ها محافظت می­کند. اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به وضوح اعلام کرده که بدترین گزینه توافق میانجی است که شامل «لغو شدن [تحریم­ها] برای توقف [پیشرفت هسته­ای ایران]» است که همه چیز را به ایرانی­ها می­دهد و گناهان گذشته حکومت جمهوری اسلامی را پاک می­کند و ایران را با تمام سود حاصل از تخلفات آزاد می‌گذارد. این امر میلیاردها دلار را نصیب ایران نموده و این کشور از این درآمد برای بازسازی اقتصاد خود و ادامه حمایت از تروریسم استفاده می­کند.»

«پروفسور ایتان گیلبوآ» -کارشناس روابط آمریکا و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و- عضو ارشد موسسه استراتژی و امنیت اورشلیم- گفت که بر خلاف توافق هسته­ای 2015 بین ایران و قدرت­های جهانی، دولت یهود اکنون تصمیم گرفته است تا از بحث عمومی با متحد شماره یک خود اجتناب کند.

 وی افزود: «این یک تغییر چشمگیر نسبت به سال 2015 است. همچنین این واقعیت که در اسرائیل(رژیم صهیونیستی) کسانی هستند که معتقدند خروج ترامپ از توافق هسته­ای در سال 2018 یک اشتباه بود، از نظر آمریکایی­ها مهم است.

به گفته گیلبوآ، اورشلیم از اقداماتی که ایران انجام می­دهد تا در حین پیشرفت هسته­ای جهان را بازی دهد، نگران است. آمریکا اخیراً محدودیت زمانی برای مذاکرات تعیین کرده است و مقامات این کشور می­گویند هفته‌ها تا توافق باقی مانده است.

«مسئله دوم، راستی‌آزمایی است. اسرائیل(رژیم صهیونیستی) مدعی است که ایران در طول سال­ها دروغ گفته و تقلب کرده است. این واقعیت که ایران در حال غنی‌سازی اورانیوم تا بیش از 60 درصد است، ثابت می­کند که این یک برنامه صلح‌آمیز نیست، زیرا این کشور در اصل تنها به اورانیوم غنی‌شده 5 درصدی نیاز دارد. از این رو، اسرائیل توجه خود را به لزوم انجام راستی­آزمایی بسیار بهتر در مقایسه با آنچه در قرارداد 2015 وجود داشت، معطوف می­کند.»

در همین حال، هم­زمان با تلاش آمریکا برای تعامل دیپلماتیک مجدد با ایران در وین، گزارش‌­هایی مبنی بر امتناع مداوم آمریکا از ارائه تدارکات دفاعی استراتژیک مانند سوخت­رسان­های مدرن به اسرائیل(رژیم صهیونیستی) منتشر شده است.

ناگل از گزارش‌­هایی انتقاد کرد که به دروغ تلاش کرده بودند پاسخ آمریکا به «درخواست­‌های مشروع» اسرائیل(رژیم صهیونیستی) برای پیشبرد خریدهای دفاعی را به عدم توافق بین دو کشور در مورد موضوع ایران مرتبط کنند.

او گفت: «طبق ارزیابی و درک من، حقیقت این است که درخواست­‌ها برای پیشبرد تدارکات مدت طولانی مورد بحث و گفتگو قرار گرفته است». تا آنجایی که من می­دانم، بودجه دولتی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) قبلاً تأیید شده بود، و طرح تدارکات کامل نیروی هوایی اسرائیل یعنی سفارش(رژیم صهیونیستی) سوخت­رسان­ها، در داخل ارتش مورد توافق و تأیید قرار گرفته بود. روز جمعه، وزارت دفاع اسرائیل(رژیم صهیونیستی) اعلام کرد که برای خرید دو هواپیمای سوخت‌گیر بوئینگ کی سی-۴۶ و 12 هلیکوپتر سی اچ-کا ۵۳ لاکهید مارتین، توافق‌نامه­ای را با آمریکا امضا کرده است.