loader image

جستجو

Supporters of China in the Taiwan Strait crisis

دیپلمات:
حامیان چین در بحران تنگه تایوان

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «دیپلمات» در یادداشتی ضمن اشاره به‌ وضعیت نگران‌کننده تایوان و تنش بین چین و آمریکا، به بررسی موضوع حامیان چین در بحران تنگه تایوان،‌ پرداخت.  

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه دیپلمات در یادداشتی به‌قلم «شانون تیزی» نوشت:  بنظر می‌رسد هر کشوری در منطقه آسیا و اقیانوسیه می‌تواند در مورد یک چیز توافق کند: وضعیت فعلی در تنگه تایوان نگران‌کننده است و تهدیدی بالقوه برای صلح و ثبات در سراسر منطقه ایجاد می‌کند.

چین ادعا می‌کند که اجماع بین‌المللی در کنار این کشور است و 170 کشور در موضوع تایوان از آن حمایت می‌کنند.

از طرف دیگر، چندین کشور با تأکید بر خطرات تشدید درگیری در تنگه تایوان بر ادعاهای چین مبنی بر اینکه حاکمیت  برای این کشور است، انتقاد کرده‌اند و چند کشور، متحدین نزدیک آمریکا مثل استرالیا و ژاپن، صریحاً اقدامات چین را بی‌ثبات‌کننده می‌دانند.

سه کشور در حمایت خود از چین بیش از همه باور دارند: میانمار، کره شمالی و روسیه. هر سه  به طور صریح آمریکا را به دلیل تحریک تنش‌های فعلی مقصر می‌دانند.

این سطح پشتیبانی نادر است، اما 10 کشور دیگر با عدم محکوم کردن مستقیم آمریکا، مواضعی نزدیک به چین ابراز کردند.

6 کشور دیگر مواضع خنثی در پیش گرفته‌اند. این کشورها اظهار نگرانی کردند و از همه طرفین خواستند که از تشدید تنش بپرهیزند.

چهار کشور هند، نیوزیلند، سنگاپور و ویتنام، خود را به آمریکا نزدیک‌تر کردند، در حالی که مستقیماً چین را محکوم نمی‌کنند.

در منطقه آسیا و اقیانوسیه، فقط دو کشور استرالیا و ژاپن در انتقاد مستقیم به چین به دلیل تمرینات نظامی خود در نزدیکی تایوان، به آمریکا و تایوان پیوستند.

هر کشوری که بیانیه‌ای صادر کرده، به‌وضوح با موضع چین مخالف است. با این حال، وزارت امور خارجه چین، طبق معمول از تعهد خود به سیاست چین واحد به‌عنوان اثبات حمایت آن‌ها استفاده می‌كند، حتی اگر بیانیه دیگران، به‌وضوح چیز دیگری بگوید.

موقعیت کشورها در اظهارات خود برای تنش‌های تنگه تایوان نقش  اساسی را ایفا می‌کند، اما بخش بزرگی از منطقه، از جمله تقریباً همه کشورهای جنوب شرقی آسیا، به هیچ وجه نمی‌خواهند طرفداری چین یا آمریکا را کنند.