loader image

جستجو

ترامپ اسراییل ایران

خبرگزاری اسپوتنیک: ترامپ درباره ایران و اسرائیل لاف می‌زند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

خبرگزاری «اسپوتنیک» در یادداشت تازه خود به موضوع انتقاد ترامپ در نشست حمایت از ائتلاف یهودیان جمهوری‌خواه از چیزی که بی‌توجهی دولت بایدن به رژیم صهیونیستی و منفعل بودن در قبال ایران خواند پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ خبرگزاری اسپوتنیک در یادداشت تازه خود به‌قلم «ایلیا سوکانوف» نوشت: رییس جمهور پیشین آمریکا هفته گذشته و طی مصاحبه‌ای، این حرف از دهانش پرید که اسرائیل (رژیم صهیونیستی) «10، 15 سال قبل کاملا مالک کنگره بود» و شکایت از این داشت که «امروز وضعیت تقریبا برعکس این است» آن هم به لطف حضور دموکرات‌های پیشرویی نظیر الکساندریا اوکاسیو کورتز و الهان عمر در مجلس نمایندگان.
دونالد ترامپ و مایک پنس معاون وی روز شنبه در یک مراسم سخنرانی می‌کردند تا این که حمایت خود از ائتلاف یهودیان جمهوری‌خواه را نشان بدهند، سابقه‌ خود را در حمایت از اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به نمایش بگذارند و دولت بایدن را با ادعاهایی نظیر «پشت کردن» به متحد آمریکا مورد حمله قرار بدهند.
ترامپ گفت: «اتحاد بین آمریکا و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) هیچ‌گاه، هیچ‌گاه قوی‌تر از این نبوده است. ما تحت رهبری من پایتخت ابدی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را به رسمیت شناختیم و سفارت آمریکا را در اورشلیم افتتاح کردیم. ما هم‌چنین حاکمیت اسرائیل را بر بلندی‌های جولان را به رسمیت شناختیم.»
ترامپ دولت «و دموکرات‌های افراطی چپ‌گرا» را به خاطر تلاش «سیستماتیک و عامدانه برای از کار انداختن تمامی موفقیت‌های ما» سرزنش می‌کرد و بایدن را متهم به این می‌کرد که «در مقابل رهبری ایران تعظیم می‌کند در حالی که سلامت و امنیت اسرائیل(رژیم صهیونیستی) قبل از این هیچگاه مثل حالا نبوده است.»
ترامپ گفت: «ضعف باور نکردنی (بایدن) نسبت به رژیم ایران انگیزه مستقیمی برای حمله موشکی به غیر نظامیان اسرائیل (رژیم صهیونیستی) بود؛ هزاران موشکی که شلیک شدند.» ظاهر اشاره او به جنگ غزه در مه 2021 بود. او دقیقا مشخص نکرد که ایران در جنگ بین اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و غزه چه کاری انجام داده است.
پنس انتقادهای ترامپ از بایدن را منعکس می‌کرد و رییس جمهور را بابت «پشت کردن به اسرائیل(رژیم صهیونیستی)»، «احیای کمک مالی به تشکیلات فلسطینی، اعلام قصدش برای پیوستن مجدد به توافق هسته‌ای ایران» و اجرای برنامه‌های «گشایش کنسولگری در اورشلیم برای فلسطینی‌ها» مورد سرزنش قرار می‌داد. او گفت: «این گامی غیر قانونی است و زمان آن فرا رسیده تا کنگره مانع از اقدام رییس جمهور بایدن برای بازگشایی کنسولگری در اورشلیم شود. عنایت خدا به آمریکا و اسرائیل (رژیم صهیونیستی) هنوز تمام نشده و می‌دانم که بهترین روزها در راه است.»
به غیر از ترامپ و پنس، نام‌های بزرگ دیگر جمهو‌ری‌خواهان و نامزدهای بالقوه انتخابات 2024 نیز حضور داشتند از جمله فرماندار سابق ایالت «نیوجرسی کریس کریستی»، فرماندار فلوریدا «ران دسنتیس»، سناتور از کار افتاده کارولینای جنوبی «لیندسی گراهام» و سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل «نیکی هیلی» نیز در این تجمع سخنرانی کرد.
سخنگوی حزب دموکرات منکر اهمیت همایش ائتلاف یهودیان آمریکا شد و در بیانیه‌ای اعلام کرد که نوادا «طی چهار سال گذشته، سه بار دست رد به ورشکستگی ایدئولوژیک جمهوری‌خواهان زده» و گفت که دموکرات‌ها «شغل، بیمه بهداشتی و تخفیف مالیاتی برای طبقه متوسط و سخت‌کوش نوادایی فراهم کرده‌اند» در حالی که «این جمهوری‌خواهان تحت پوشش میراث فاجعه‌بار دونالد ترامپ، تمرکز بر ممانعت از پیشرفت‌ رییس جمهور بایدن دارند.»
ائتلاف یهودیان آمریکا گروه لابی‌گر عمده‌ای است که جمهوری‌خواهان را به روابط نزدیک‌تر بین آمریکا و اسرائیل (رژیم صهیونیستی) ترغیب می‌کند. این ائتلاف یکی از چند گروه مشابه در واشنگتن است که با سایر گروه‌ها کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (رژیم صهیونیستی) یا آی‌پک و کمیته‌های اقدام سیاسی نظیر آمریکای طرفدار اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  پی‌ای‌سی، جی‌استریت پی‌ای‌سی نورپی‌ای‌سی و کمیته اقدام مشترک در امور سیاسی را برای کارزار تامین مالی ایجاد کرده‌اند.
ترامپ هفته گذشته در یک مصاحبه رادیویی از این موضوع شکایت داشت که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) دیگر کنترل کافی بر کنگره آمریکا ندارد و با این کارش مایه شگفتی شد. ترامپ با مجری رادیو آری هافمن صحبت می‌کرد و گفت: «تغییر بزرگی که من در کنگره می‌بینم این است که اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  ده سال قبل، 15 سال قبل، می‌دانید که، مالک واقعی کنگره و تا این حد قدرتمند بود. خیلی قدرتمند بود. امروزه تقریبا برعکس آن شده است.»
ترامپ مدعی شد که امروز «شما بین کورتز و عمر هستید و این افراد از اسرائیل(رژیم صهیونیستی) متنفر هستند. آنها تنفری شدید از آن دارند. آنها کنگره را کنترل می‌کنند و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) دیگر در کنگره نیرویی ندارد. من چنین تغییر را تا کنون ندیده بودم.»