loader image

جستجو

China is a percentage of the United States as a global financial center

راشاتودی:‌ آیا چین درصدد پیشی گرفتن از آمریکا به‌عنوان مرکز مالی جهانی است؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

خبرگزاری «راشاتودی» در یادداشت تازه خود ضمن اشاره به آمار گزارش تورم ژانویه واشنگتن که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران به پکن روی آورده‌اند، به‌ بررسی‌ این سوال پرداخت که آیا چین درصد پیشی گرفتن از آمریکا به‌عنوان مرکز مالی جهانی است؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌خبرگزاری «راشاتودی» در یادداشت تازه خود به‌قلم «بردلی بلانکنشیپ» نوشت: براساس گزارش 12 فوریه رویترز با استناد به داده­‌های رسمی، دارایی اوراق قرضه دولتی چین در ژانویه افزایش یافت، علیرغم این واقعیت که حق بیمه بازدهی به میزان قابل‌­توجهی بین بدهی دولت آمریکا و چین کاهش یافته است.

این آمار در پی گزارش تورم ژانویه آمریکا منتشر شده است که نشان می­دهد سرمایه­‌گذاران به چین روی آورده­‌ا‌ند تا خود را در برابر تورم و افزایش نرخ متعاقب آن مصون نگه دارند. آیا این فقط یک ناهنجاری یا بخشی از روند رو به رشدی است که می­تواند شاهد پیشی گرفتن چین از آمریکا به‌­عنوان مرکز مالی جهانی باشد؟

«ری دالیو» سال گذشته در مصاحبه­‌ای گفت: «چین در حال حاضر دومین بازار بزرگ سرمایه جهان را دارد و من فکر می‌کنم که آن­ها در نهایت برای داشتن مرکز مالی جهان رقابت خواهند کرد.»

علاوه بر این، شایان ذکر است که همه‌گیری کووید-19 یک چالش جدی برای موقعیت آمریکا به‌­عنوان نیروگاه جهانی بوده است.

از زمان سقوط مالی سال 2008، وام­های خارجی به آمریکا به طور پیوسته کاهش یافته است، اما سال 2020 شاهد یک افول چشمگیر بود. در عین حال، چین با مهار کووید-19 در سرمایه‌­گذاری مستقیم خارجی در جهان پیشتاز شد.

به گفته مشاوران اقتصادی کاخ سفید، چهار مورد از بزرگ‌ترین شرکت‌های فرآوری گوشت از قدرت بازار خود برای افزایش قیمت گوشت و پرداخت کمتر به کشاورزان در طول همه‌گیری استفاده کردند تا سود خود را تا 300 درصد افزایش دهند.

اما اداره مقررات بازار دولتی چین در سال 2021 جریمه­هایی را علیه شرکت‌های بزرگ از جمله 2.8 میلیارد دلار برای علی بابا به دلیل رفتار انحصاری اعمال کرد.

به لطف کنترل‌های کووید-19 زنجیره تامین چین ثابت مانده، و تورم شاخص قیمت مصرف‌کننده این کشور برای سال 2021 تنها 0.9 درصد بوده است.

در آمریکا، سیاست‌های تجاری حمایت‌گرایانه واشنگتن، هم به تحکیم انحصارات داخلی و هم به ترساندن سرمایه‌گذاران خارجی کمک می‌کند. در حالی که هدف از طراحی آن­ها کمک به کشور بوده است، اما در دراز مدت منجر به آسیب می­‌شوند.

«هنک پالسون» -وزیر خزانه‌داری سابق- به این نکته اشاره کرد که رهبری مالی آمریکا به دلیل رقابت شدید خارج از کشور و سیاست‌های غیرمولد در داخل به چالش کشیده می‌شود.