loader image

جستجو

Tensions between Iran and Saudi Arabia are increasing

کویینسی:
تنش‌ها بین ایران و عربستان رو به افزایش است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «کویینشی» در مقاله‌ای با اشاره به اینکه‌ تنش‌ها بین ایران و عربستان رو به افزایش است،‌ تاکید کرد: تهران شاهد دست داشتن ریاض در ناآرامی‌های سراسر ایران است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، اندیشکده کویینسی در مقاله‌ای به‌قلم «جورجیو کافیرو» نوشت:تا همین اواخر، تنش‌ها‌ بین ایران و عربستان به آرامی کاهش می‌یافت.

در آوریل 2021، تهران و ریاض از طریق کانال‌های عراقی و عمانی وارد مذاکرات مستقیم در بغداد شدند.

با این حال، تحولات اخیر امیدها برای هرگونه تفاهم جدید ایران و عربستان را کمرنگ کرده، زیرا مذاکرات دوجانبه در پس‌زمینه تشدید تنش‌ها متوقف شده است.

تهران شاهد دست داشتن عربستان در ناآرامی‌های سراسر ایران است و ریاض «آشوب‌گران» را پس از قتل مهسا امینی در اواسط سپتامبر تشویق می‌کند.

«اسماعیل خطیب» -وزیر اطلاعات ایران- اخیراً به عربستان گفته است که ادامه «استراتژی صبر» جمهوری اسلامی تضمینی نیست.

از دیدگاه ایران، هرگونه بی‌ثباتی در کشورهای منطقه مسری است و هر بی‌ثباتی در این کشور می‌تواند به کشورهای غرب آسیا سرایت کند.

خطیب گفت: اگر اراده جمهوری اسلامی برای مقابله و مجازات این کشورها باشد، کاخ‌های شیشه‌ای فرو می‌ریزد و این کشورها ثبات را نخواهند دید.

ماه گذشته، «حسین سلامی» -فرمانده ارشد سپاه پاسداران- به‌طور مشابه «کاخ‌های شیشه‌ای» عربستان را هنگام صحبت درباره روابط این کشور با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) تهدید کرد.

در اول نوامبر، وال استریت ژورنال گزارش داد که ایران ظاهراً در حال طراحی یک «حمله قریب‌الوقوع» علیه عربستان است.

«باربارا اسلاوین» -مدیر بخش آینده ایران در شورای آتلانتیک- به کوئینسی گفت: «دولت ایران در تلاش است تا اعتراضاتی را که پس از مرگ مهسا امینی در بازداشت پلیس آغاز شد، مهار کند.»

وی گفت: «ایران چندین کشور خارجی از جمله آمریکا، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و عربستان را که رقبای تاریخی آن هستند، مقصر می‌داند.»

با این اوصاف، نظام به‌ویژه نسبت به برنامه‌های پخش‌شده از سوی ایران اینترنشنال که به طور گسترده در ایران، جایی که تقریبا همه به آنتن‌ها‌ی ماهواره دسترسی دارند، دیده شده، حساس است.

در سال 2018، گاردین فاش کرد که این شبکه از یک شرکت وابسته به ولیعهد عربستان کمک مالی دریافت می‌کند و ایران اینترنشنال این موضوع را رد می‌کند.

تهران اخیرا ایران اینترنشنال را در فهرست «سازمان‌ها‌ی تروریستی» قرار داده است. وزارت اطلاعات اعلام کرد که ارتباط با آن تهدیدی برای امنیت ملی تلقی خواهد شد.

این اقدام بخشی از تلاش‌های تهران برای افزایش مجازات ایرانی‌هایی بود که با ایران اینترنشنال همکاری می‌کردند.