loader image

جستجو

Will the Iran-Israel dispute determine the next war

دیلی بیست:
آیا اختلاف ایران و اسرائیل جنگ بعدی را رقم خواهد زد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وب‌سایت«دیلی بیست» در مقاله‌ای  به بررسی این سوال پرداخت که آیا اختلاف ایران و اسرائیل جنگ بعدی را رقم خواهد زد؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وب‌سایت دیلی یست در مقاله‌ای به‌قلم «نری زیلبر» نوشت: جنگ جاری بین اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و ایران در سراسر غرب آسیا مدت­ها پیش از سایه بیرون آمد و آشکار شد.

اما اکنون، به پشتوانه چندین حمله مشکوک اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در داخل ایران، این رقابت مرگبار ممکن است فراتر از منطقه افزایش یابد.

هفته گذشته چندین پهپاد کوادکوپتر به یک مرکز تحقیقات هسته­‌ای و پهپادهای ایرانی در پرچین برخورد کردند و یک مهندس را کشتند.

چند روز قبل، دو قاتل موتورسوار، یک سرهنگ ایرانی را در قلب تهران به ضرب گلوله به شهادت رساندند.

اشاره‌های نامحسوس مختلف مقامات اسرائیلی و گزارش‌های رسانه‌ای تردید چندانی در مورد منشأ این حملات باقی نگذاشته است، اگرچه هرگز رسماً مسئولیت آن را بر عهده نگرفته است.

همه این­ها بخشی از چیزی است که دولت اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، به‌­عنوان «دکترین اختاپوس» خود، علیه توانایی­های نظامی و هسته­ای ایران توصیف کرده است.

سال‌های گذشته اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به طور پنهانی به داخل ایران حمله می‌کرد که معمولاً از طریق جاسوسی و حملات سایبری انجام می­شد و تقریباً همیشه دانشمندان و تأسیسات هسته‌ای ایران را هدف قرار می‌داد. اما اکنون، مقامات اسرائیلی آشکارا یک «استراتژی دفاعی جدید» را توصیف می­کنند.

یک مقام ارشد اسرائیلی گفت: «[ایرانی‌ها] مدت‌هاست معادلات نظامی خود را داشته‌اند.» به موجب آن، تهران به ایجاد مجموعه‌ای از شبهه‌نظامیان متحد و گروه‌های تروریستی در اطراف اسرائیل مجهز به زرادخانه‌های موشکی گسترده مانند حزب‌الله لبنان و حماس و جهاد اسلامی در نوار غزه، حوثی­ها در یمن، یا نیابتی­های مختلف شیعه در سوریه و عراق کمک کرد.

به گفته مقامات دفاعی اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، تهدید فزاینده پهپادهای ایرانی نیز وجود دارد که به طور بالقوه می­توانند به شبکه پیچیده پدافند هوایی این کشور نفوذ کنند.

توانمندی‌های ایران باید کاهش یابد، از این رو حملات اخیر به پایگاه‌های پهپاد ایرانی و سرهنگ «حسن صیاد خدایی» -فرمانده ترور شده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی- که مسئول طراحی حملات تروریستی خارجی علیه اهداف اسرائیل(رژیم صهیونیستی) است، انجام شد.

ایران که احتمالاً برای استراتژیست‌های اسرائیلی مهم‌تر است، اکنون باید باور کند که بهای مستقیم برای هر حمله یکی از نیروهای نیابتی خود را خواهد پرداخت.

«یائیر لاپید» -وزیر امور خارجه اسرائیل(رژیم صهیونیستی)- روز دوشنبه گفت: «اگر ایرانی‌ها فکر می‌کنند که می‌توانند به ما حمله کنند و پاسخ آن را نگیرند،‌ سخت در اشتباهند.

این کار به این صورت انجام نمی­شود تا زمانی که ما به رقابت با آن­ها در عرصه­های ثانویه مانند سوریه یا لبنان ادامه دهیم، آن­ها اجازه ندارند در مرزهای ما یا در داخل اسرائیل(رژیم صهیونیستی) ترور را گسترش دهند و در ایران مصون بمانند.»

بر اساس گزارش‌ها، سامانه‌های پدافند هوایی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) از جمله گنبد آهنین به دلیل تهدید حملات موشکی از لبنان و سوریه در حالت آماده‌باش قرار گرفته‌اند.

در طول سه دهه گذشته، ایران و به­ویژه حزب‌الله به اهداف اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و یهودیان در آمریکای لاتین، اروپای شرقی و آسیا حمله کرده‌اند.

یک مقام اسرائیلی اشاره کرد: «[ایران] فهرست بلندبالایی از نارضایتی‌های شناخته‌شده دارد و تهدید تروریسم و حملات دیگر از سوی آن­ها همیشه موجود است.»

«دکترین اختاپوس» بدون توجه به برنامه هسته­‌ای ایران که به طور پیوسته در حال گسترش است، ادامه خواهد یافت.