loader image

جستجو

Russian President Vladimir Putin shakes hands with Defence Minister Sergei Shoigu during a meeting with newly promoted senior military officers who were awarded higher military (special) ranks at the Kremlin in Moscow on November 6, 2019. (Photo by Mikhail Klimentyev / SPUTNIK / AFP)

فارن افرز:
آیا سیلوویکی می‌­تواند پوتین را به چالش بکشد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه«فارن افرز» در یادداشت خود ضمن اشاره به تلفات زیاد نیروهای روسیه در جنگ اوکراین ، به بررسی این سوال پرداخت که آیا سیلوویکی می‌تواند پوتین را به چالش بکشد؟

فهرست مطالب

 به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه فارن افرز در یادداشت تازه خود به‌قلم «آندری سولداتوف» و «ایرینا بوروگان» نوشت: در میان بسیاری از پرسش‌ها پیرامون جنگ فاجعه‌بار روسیه در اوکراین، یکی از قابل‌توجه‌ترین پرسش‌ها مربوط به تنش‌های فزاینده بین ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور و سرویس‌های امنیتی و ارتش اوست.

جنگ با برگزاری یک جلسه شورای امنیت تلویزیونی توسط پوتین آغاز شد که در آن، او «سرگئی ناریشکین» -رئیس سرویس اطلاعات خارجی- را به دلیل عدم اشتیاق کافی در مورد تهاجم، تحقیر کرد.

دو هفته بعد، در حالی که نیروهای روسی با تلفات زیاد و مقاومت غیرمنتظره مواجه شدند، پوتین دو ژنرال سرویس امنیت فدرال روسیه را در بازداشت خانگی قرار داد و تحقیقاتی را در مورد اطلاعات بد و سوء­استفاده از بودجه تعیین‌شده برای پرورش گروه­های طرفدار کرملین در اوکراین آغاز کرد.

برای نزدیک به دو هفته در ماه مارس، در میان شایعاتی مبنی بر عصبانیت پوتین از پیشرفت تهاجم، «سرگئی شویگو» -وزیر دفاع- که چهره عمومی جنگ بود و عموماً به­عنوان یکی از قابل اعتمادترین ستوان­های پوتین شناخته می­شد، از دیدگان ناپدید شد.

در سال‌های قبل از جنگ، سیلوویکی، به‌عنوان نخبگان امنیتی روسیه، یکی از مراکز اصلی قدرت دولت پوتین بود.

پوتین به‌عنوان یک افسر سابق کا.گ.ب، مدت‌هاست که برای اجرای سیاست‌های خود و کمک به او برای حفظ قدرت به سرویس‌های امنیتی متکی بوده است.

در گذشته، ارتش روسیه هرگز خطر زیادی برای حاکمان این کشور ایجاد نکرده است. برخلاف سایر جوامع به شدت نظامی‌شده، کودتاهای نظامی موفق بسیار کم بوده است.

در طول دهه 1990، قبل از به قدرت رسیدن پوتین، دولت روسیه ضعیف بود و کرملین مجبور شد بین گروه­های رقیب تعادل برقرار کند. گاهی اوقات، این امر منجر به تلاش اعضای ارتش برای نفوذ یا حتی سرنگونی دولت می­شد.

روسیه دیگر هیچ نیروی مخالف قابل‌توجهی ندارد. مخالفان سیاسی پوتین کشته، یا به زندان انداخته و مجبور به تبعید شده­اند.

در جنگ اوکراین، نقش رسمی سرویس امنیت فدرال روسیه این است که اطمینان حاصل کند نیروهای روسی مورد خرابکاری یا حمله قرار نمی­گیرند. ماموران آن همچنین مسئول ایجاد کنترل سیاسی بر سرزمین­های اشغالی از جمله شهرها و مناطقی­ هستند که تحت کنترل روسیه قرار گرفته­اند.

با چنین نظارت بی‌وقفه­ای، ارتش روسیه هرگز افسرانی را پرورش نداده است که قادر به رهبری شورشی موثر باشند.