loader image

جستجو

US-Iran Efforts to Resolve Borjam Disputes

المانیتور:
تلاش آمریکا و ایران برای رفع اختلافات برجام  

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «المانیتور» در یادداشت اخیر خود با اشاره به تلاش آمریکا و ایران برای رفع اختلافات برجام، تاکید کرد: اما نه کاخ سفید و نه ایران به طور کامل به تلاش‌ها برای احیای توافق دوران اوباما دل نبسته‌اند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه المانیتور در یادداشت اخیر خود به‌قلم «علی هاشم» «الیزابت هاگدورن» نوشت: مقامات آمریکایی و کارشناسان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای هشدار می‌دهند که ایران تنها به یک هفته‌ نیاز دارد تا سوخت مناسب تسلیحاتی را برای ساخت بمب تولید کند و این امر فشار را بر دولت بایدن برای دستیابی به توافقی که جاه‌طلبی‌های هسته‌ای این کشور را محدود می‌کند، افزایش می‌دهد.

اما نه کاخ سفید و نه ایران به طور کامل به تلاش‌ها برای احیای توافق دوران اوباما دل نبسته‌اند.

در اوایل ماه جاری، وزیر امور خارجه ایران مدعی شد که این کشور پیشنهاد جدیدی برای نجات بیش از یک سال مذاکره ارائه کرده است.

مقامات آمریکایی می‌گویند توپ در زمین ایران باقی می‌ماند. وزارت امور خارجه هفته گذشته گفت که هیچ پیشنهاد جدی از سوی ایرانی‌ها دریافت نکرده‌‌ایم و منتظر یک پیشنهاد سازنده است.

یک مقام ایرانی آشنا با این مذاکرات که به شرط فاش نشدن نامش با المانیتور صحبت کرد، درباره این بن‌بست سیاسی گفت: «آمریکا و ایران به‌طور غیرمستقیم ده‌ها پیام رد و بدل کرده‌اند، اما بسیار بدیهی است که ما به دو زبان مختلف صحبت می‌کنیم. »

«مورا» -هماهنگ‌کننده مذاکرات هسته‌ای اتحادیه اروپا- همچنان در تلاش برای حفظ توافق است. به گفته آن منبع، قرار گرفتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست سازمان‌های تروریستی خارجی آمریکا، هنوز موضوع اصلی طرف ایرانی بود.

به نظر می‌رسید طرف‌ها در اوایل ماه مارس در آستانه توافق بودند، اما مذاکرات در وین به دلیل درخواست ایران برای حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شاخه‌ای از نیروهای مسلح ایران، از فهرست رسمی سازمان‌های تروریستی شکست خورد.

طرف ایرانی هرگز بابت ضرب‌الاجل های آمریکا هراسان نشد. آن‌ها می‌دانستند که آمریکا بلوف می‌زند.

مقام ایرانی به المانیتور گفت که تیم مذاکره‌کننده ایران نیز برای خروج از مذاکرات تحت فشار جدی است. وی افزود: «آن‌ها گفت‌وگو را بهترین راه برای حل این مشکل می‌دانند، اما برخی از جناح‌ها و شخصیت‌های سیاسی نیز هستند که فکر می‌کنند باید به این روند پایان دهند.»

«تریتا پارسی» -معاون اجرایی اندیشکده کوئینسی- گفت: «برخی از این افراد در دولت از دستیابی به توافقی کمتر از آن‌چه روحانی اساساً به دست آورد، می‌ترسند که این امر باعث می‌شود آن‌ها بسیار محتاط شوند.»