loader image

جستجو

The people of Finland support NATO membership

فارن افرز:
مردم فنلاند از عضویت در ناتو حمایت می‌کنند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «فارن افرز» دریادداشت تازه خود ضمن اشاره به متحول شدن افکار عمومی فنلاند بعد از جنایات جنگی روسیه در اوکرین، نوشت: برای اولین بار اکثریت گسترده مردم فنلاند اکنون از عضویت در ناتو حمایت می‌کنند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه فارن افرز در یادداشت تازه خود به‌قلم «کیمبرلی مارتن» نوشت:تهاجم روسیه به اوکراین نظم 30 ساله در اروپا را از بین برده است. یکی از مهم‌ترین و غیرمنتظره‌ترین تأثیرات ژئوپلیتیکی آن این است که فنلاند احتمالاً به زودی به ناتو می‌پیوندد.

ترس از روسیه برای فنلاند چیز جدیدی نیست. این کشور قبل از به دست آوردن استقلال در سال 1917، یک قرن را در داخل امپراتوری روسیه گذراند.

پس از جنگ زمستانی کوتاه 40-1939، جوزف استالین بخشی از قلمرو جنوب شرقی خود را تسلیم کرد و سپس خودمختاری خود را تحت به اصطلاح فنلاندی شدن از دست داد.

از سال 2014، پس از تصرف کریمه توسط پوتین، روسیه دوباره فنلاند را تهدید کرد. مسکو بارها حریم هوایی فنلاند را نقض و دو بار با کشتی‌های تحقیقاتی علمی این کشور که در آب‌های بین‌المللی فعالیت می‌کردند، مداخله کرد.

افکار عمومی از دشمنی با همسایه قدرتمند روسی خود، هراس داشتند. تا پاییز 2021، کمتر از یک سوم جمعیت فنلاند از عضویت در ناتو حمایت کردند.

رویکردی که در این چندین دهه وجود داشته، ناشی از این بود که فنلاندی‌ها ترجیح دادند به‌عنوان پل اقتصادی و دیپلماتیک بین روسیه و غرب عمل کنند.

در واقع، «سائولی نینیستو» -رئیس‌جمهور فنلاند- پوتین را خوب می‌شناسد و حتی گاهی هم با او هاکی بازی کرده است.

تهاجم بی‌دلیل روسیه به اوکراین و به‌ویژه گزارش‌های فزاینده درباره جنایات جنگی روسیه در این کشور، به سرعت افکار عمومی فنلاند را متحول کرده است.

برای اولین بار، اکثریت گسترده مردم فنلاند و اکثر احزاب سیاسی پیشرو فنلاند اکنون از عضویت در ناتو حمایت می‌کنند و فنلاند احتمالاً قبل از اجلاس سران ائتلاف در مادرید در 29 ژوئن برای عضویت درخواست خواهد کرد.

با این حال، برای فنلاند، پیوستن به ناتو با خطراتی همراه است و ارتش این کشور را در خط مقدم یک مرز جدید حساس قرار می‌دهد.

هرچند حمله نظامی مستقیم روسیه به فنلاند بعید به نظر می‌رسد، ولی نگرانی ویژه این است که مسکو چگونه به درخواست رسمی هلسینکی برای پیوستن به ائتلاف واکنش نشان خواهد داد.