loader image

جستجو

Russia-China alliance

ناینتین فورتی فایو:‌ آمریکا بایددر برابر اتحاد روسیه و چین چه اقدامی انجام دهد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «ناینتین فورتی فایو» نوشت: چین و روسیه هر دو به قدرت‌های منطقه‌ای مهمی در نقاط مختلف جهان تبدیل شده‌اند و واشنگتن با پذیرش این حقیقت می‌تواند آسیبی را که در چند دهه گذشته به خودمان وارد کرده‌ایم، کاهش دهد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ وبگاه ناینیتن فورتی فایو در یادداشت تازه خود به‌قلم «دنیل دیویس» نوشت: بلافاصله پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در پایان جنگ سرد، سیاست خارجی آمریکا به­عنوان یک ابرقدرت اقتصادی و نظامی جهانی به رسمیت شناخته شد.

در اوایل دهه 1990، روسیه پوسته‌­ای از اتحاد جماهیر شوروی سابق و چین، یک کشور ضعیف جهان سومی بود و بنابراین، واشنگتن می‌توانست تقریباً هر کاری که می­خواست انجام دهد، بدون اینکه از عواقب آن بترسد. سه دهه بعد، جهان به شدت تغییر کرده است و آمریکا دیگر تنها ابرقدرت نیست.

با این حال، نخبگان سیاست خارجی واشنگتن همچنان به تلاش برای اتخاذ سیاست در سال 2022 مانند سال 1992 ادامه می­دهند.

جمعه گذشته، «ولادیمیر پوتین» پیش از شرکت در مراسم افتتاحیه بازی­های المپیک زمستانی، با«شی جین پینگ» در پکن دیدار و بیانیه مشترک گسترده­ای را پس از اجلاس منتشر کرد.

در این بیانیه آمده است که طرف‌های روسی و چینی «حمایت متقابل خود را برای حفاظت از منافع اصلی، حاکمیت دولتی و تمامیت ارضی خود تأیید می‌کنند و طرف روسی تصدیق می‌­نماید که تایوان بخش جدانشدنی از چین بوده و با هر شکلی از استقلال آن مخالف است.»

چین با اشاره به نارضایتی مسکو نسبت به اوکراین و ناتو، تاکید کرد که مخالف «گسترش بیشتر ناتو است و از اتحاد آتلانتیک شمالی می‌خواهد که رویکردهای ایدئولوژیک جنگ سرد خود را کنار بگذارد.»

شکاف­‌های نظامی و اقتصادی جهانی بین آمریکا و روسیه و چین که در دهه 1990 وجود داشت، تقریباً از بین رفته است.

بسیاری از نخبگان سیاست خارجی واشنگتن تصور می­کنند آمریکا می­تواند سیاست خارجی خود را براساس ترجیحات خود قرار دهد و معتقدند که هنوز همان قدرت انحصاری جهانی پس از جنگ سرد را داریم.

چین و روسیه هر دو به قدرت­های منطقه‌­ای مهمی در نقاط مختلف جهان تبدیل شده­اند و نمی­توان آن­ها را نادیده گرفت و واشنگتن با پذیرش این حقیقت می‌تواند آسیبی را که در چند دهه گذشته به خودمان وارد کرده‌ایم، کاهش دهد، به طور بالقوه مانع از حمله روسیه به اوکراین، حمله چین به تایوان و حفظ قدرت جهانی خود شود.

بهتر است آمریکا به دفاع از حقوق بشر، قوانین بین‌­المللی و همزیستی مسالمت‌­آمیز بین کشورها بپردازد. درنهایت، غرب باید به تجارت قوی با تایوان و اوکراین و مشارکت فرهنگی و اقتصادی با هر دو ادامه دهد.