loader image

جستجو

Relations between China and Iran in the age of globalization

دیلی تایمز:
روابط چین و ایران در عصر جهانی ‌شدن

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «دیلی تایمز» در مطلب تازه خود به بررسی موضوع روابط چین و ایران در عصر جهانی شدن، تاکید کرد: چین و ایران در مجامع بین‌المللی و سازمان‌های منطقه‌ای از یکدیگر حمایت خواهند کرد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه دیلی تایمز در مطلب تازه خود به‌قلم «رشید محمود» نوشت: زمانی که آمریکا تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کرد، هر دو کشور تحت فشار زیادی در روابط خود قرار گرفتند.

با این حال، هر دو کشور به‌عنوان دوستان در شرایط سخت شناخته می‌شوند. در سال 2023، تنش بین ایران و آمریکا و چین تشدید شد، اما هم چین با قدرت و هم ایران با خردمندی با آن مقابله کردند.

ایران عمدتاً به چین متکی است و از نظر تجاری به سومین شریک پیشرو چین تبدیل شده است.

هر دو کشور در دو حوزه نفت و گاز و تجارت عمومی روابط قوی دارند.

شرکت‌های بزرگ چینی در ایران فعالیت می‌کنند که نشان می‌دهد هر دو دارای شرایط سیاسی و اقتصادی قوی هستند. بر اساس گزارش مجله اکونومیست، تجارت بین چین و ایران در چند سال گذشته به‌طور متوسط 40 درصد رشد داشته است.

ایران در مسیر پیوستن به بلوک اقتصادی و امنیت سازمان همکاری شانگهای تا ماه آوریل 2023 قرار داشت که چین و روسیه رهبری آن را بر عهده دارند.

رئیس‌جمهور ایران برای تأمین امنیت خود در برابر قدرت خارجی میزبان وی «فنگه» -وزیر دفاع چین-در ماه آوریل 2022 برای بهبود همکاری دفاعی استراتژیک خود بود.

ایران و چین توافق کردند که استراتژی نظامی خود را با انجام یک رزمایش نظامی پنج‌روزه مشترک تقویت کنند.

ایران در تلاش برای افزایش روابط دیپلماتیک خود با چین است. در همین راستا، رئیسی در ماه فوریه 2023 برای امضای یک پروژه چند میلیارد دلاری به پکن سفر کرد.

در این سفر دو کشور 20 موافقتنامه در زمینه فناوری اطلاعات، تجارت، گردشگری، واکنش به بحران، محصولات کشاورزی و بسیاری دیگر امضا کردند.

روابط چین و ایران درها را برای روابط تجاری و اقتصادی دوجانبه باز می‌کند و نهادهای بخش دولتی و خصوصی را برای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بیشتر توانمند می‌کند.

روابط دو کشور باعث افزایش مشارکت استراتژیک آن‌ها در بخش‌های اقتصادی و تقویت همکاری امنیتی دوجانبه از جمله مبارزه با تروریسم خواهد شد.

چین و ایران در مجامع بین‌المللی و سازمان‌های منطقه‌ای از یکدیگر حمایت خواهند کرد.