loader image

جستجو

کانترپانچ:
روابط چین و عربستان، ایران را به چالش می‌کشد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «کانترپانچ» در یادداشتی ضمن اشاره به حمایت قاطع چین از موضع عربستان در قبال یمن،‌ تاکید کرد: روابط چین و عربستان، ایران را به چالش می‌کشد.

فهرست مطالب

 به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه کانترپانچ در یادداشتی به‌قلم «بهادر اکومار» نوشت: شکوه سفر اخیر رئیس‌جمهور چین به عربستان، با فضای سرد پیرامون سفر جو بایدن به پادشاهی در ماه جولای مقایسه شده است.

با این حال، تفاوت اصلی این است که سعودی‌ها، سه اجلاس منطقه‌ای جداگانه را برای شی سازمان‌دهی کردند.

در واقع، نزدیک به سه ده قرارداد انرژی و سرمایه‌گذاری در جریان سفر شی، هسته اصلی منافع استراتژیک عربستان و چین را حفظ خواهد کرد.

آن‌ها حوزه‌های مرزی مانند فناوری اطلاعات، انرژی سبز، زیرساخت‌ها و سلامت را در بر می‌گیرد و حس همسویی بیشتری را بین محور تنوع اقتصادی ریاض (معروف به چشم‌انداز 2030) و توسعه هوشمند مبتنی بر کمربند و جاده چین را ایجاد می‌کنند.

اولین اجلاس سران چین و شورای همکاری خلیج‌فارس و نشست چین و اتحادیه عرب در فضای بین‌المللی کنونی برجسته است و چشم‌انداز «همکاری جمعی» را بین چین و کشورهای عربی ایجاد می‌کند.

آن‌ها متعهد به اقدام مشترک عربستان و چین برای تقویت روابط شراکت استراتژیک بین کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس و چین، انعقاد توافقنامه تجارت آزاد بین شورای همکاری خلیج‌فارس و چین و نهادینه کردن نشست وزرای اقتصاد و تجارت شورای همکاری خلیج‌فارس و چین هستند.

حمایت قاطع چین از موضع عربستان در قبال یمن و تأکید بر اهمیت حمایت از شورای رهبری ریاست‌جمهوری یمن، به‌ویژه قابل‌توجه است.

جای تعجب نیست که سفر شی از عربستان، باعث ناراحتی در تهران شد. شبکه اتحادهای منطقه‌ای که ریاض برای مشارکت چین بافته است، منحصراً متعلق به کشورهای عربی است و
آنچه تهران را بیشتر آزار می‌دهد این است که عربستان و ائتلاف عربی، حیاتی‌ترین الگوی استراتژی‌های منطقه‌ای چین در منطقه غرب آسیا و آفریقا خواهند بود.

در تحلیل نهایی، ایران تنها می‌تواند خود را مقصر بداند. این کشور با نقشه راه 25 ساله 400 میلیارد دلاری خود برای سرمایه‌گذاری‌های چینی، زودتر از عربستان سعودی پیشی گرفت، اما نقشه راه را شکست داد و چینی‌ها احتمالاً می‌سنجیدند که عربستان، شریک اقتصادی بسیار بیشتری نسبت به ایران در کوتاه‌مدت و میان‌مدت دارد.

تهران دلایلی دارد که باعث می‌شود نگران تغییر موازنه منطقه‌ای به نفع عربستان باشد. نمی‌توان از تهران غافل شد که تاریخی بودن سفر شی به عربستان، احیاگر تاریخ در غرب آسیا از زمان ملاقات مخفیانه بین فرانکلین روزولت، رئیس‌جمهور وقت آمریکا و پادشاه عربستان در سال 1945 در نزدیکی اسکندریه است.