loader image

جستجو

سفارت امریکا در اورشلیم1

روزنامه جروزالم پست: اسرائیل باید علیه بازگشایی کنسولگری آمریکا در اورشلیم اقدام کند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «جروزالم پست» در یادداشت تازه خود ضمن اشاره به متفاوت بودن سیاست بایدن نسبت به ترامپ، بر لزوم مخالفت رژیم صهیونیستی با بازگشایی کنسولگری آمریکا در اورشلیم برای فلسطینی‌ها تاکید کرد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه جروزالم پست در یادداشت تازه خود درباره بازگشایی کنسولگری آمریکا در اورشلیم نوشت: دولت تحت رهبری نخست وزیر «نفتالی بنت» تا کنون برخی از تصمیمات مهم را به تعویق انداخته و صبر کرده تا این که بودجه ملی به تصویب برسد. این کار قابل درک است زیرا به هر رای در ائتلاف انتخاباتی نیاز بود تا این که بودجه در کنست به تصویب برسد و از انحلال خودکار پارلمان و بازگشت به یک انتخابات ملی دیگر جلوگیری شود اما صبح فردای آن روز رسید؛ بودجه تصویب شده بود و باید تصمیماتی گرفته می‌شدند.
یکی از موضوعات حساس در دستور کار تمایل رییس جمهور جو بایدن برای لغو اقدام سلفش، «دونالد ترامپ» و بازگشایی سرکنسولگری آمریکا در اورشلیم برای خدمت رساندن به فلسطینی‌ها است. گزارش شده که لاپید از وزارت خارجه خواسته تا زمان تصویب بودجه دست نگه دارد و به دولت فرصت بدهد تا پایدار بماند.
بودجه در روز جمعه تصویب شد و بنت و لاپید هر دو در یک‌شنبه‌شب تاکید کردند که مخالف بازگشایی کنسولگری هستند. این کنسولگری از 2019 و به دنبال انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به اورشلیم بسته شد.
بنت به خبرنگاران گفت: «موضع من از طریق خودم و وزیر خارجه‌ لاپید به آمریکایی‌ها گفته شده و این است که در آنجا هیچ جایی برای آمریکا نیست تا این که در اورشلیم به فلسطینی‌ها خدماتی بدهد. ما موضع خود را قاطعانه، بی‌سر و صدا و بدون اقدامات نمایشی (به آمریکا) بیان کرده‌ایم و امیدوارم که درک شود. اورشلیم فقط پایتخت اسرائیل(رژیم صهیونیستی) است.»
لاپید تاکید داشت به این که اصل وضعیت موجود اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل(رژیم صهیونیستی) است و نه این که موضوع کنسولگری برای فلسطینی‌ها در میان باشد، موضوعی که آمریکا از گشایش آن در رام‌الله استقبال می‌کند. نخست وزیر پیشین «بنیامین نتانیاهو» به دنبال هر جریانی است که بتواند دولت را متزلزل کند و گزارش شده که گفته بود؛ آمریکا می‌تواند کنسولگری برای فلسطینی‌ها را خواه در رام الله یا در ابودیس باز کند. ابودیس محله‌ای در همسایگی اورشلیم است و زمانی قرار بود که پارلمان فلسطینی در آنجا مستقر شود.
 این کنسولگری قبلا مثل یک سفارت واقعی برای تشکیلات فلسطینی کار می‌کرد هر چند که در اورشلیم غربی واقع شده بود، منطقه‌ای که در هیچ یک از فرایند‌های صلح دیپلماتیک به عنوان منطقه تحت کنترل فلسطین مورد بحث قرار نگرفته است.
بنت مخالفت اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را با نقشه‌های آمریکا برای بازگشایی این سرکنسولگری کم اهمیت جلوه داد و گفت: «مسائل مورد توافق ما با دوستان آمریکایی‌مان بسیار بیشتر از چیزهایی است که در آنها مخالفت داریم.» اما همین موضوع را نمی‌توان در مورد روابط داخل دولتش از جمله روابط بین احزاب چپ و راست گفت.
موضوع کنسولگری به یک مسئله دردسرآفرین دیگر گره خورده است. آن مسئله ساخت و ساز بر روی خط سبز است. دولت بایدن در اینجا هم مخالف نقشه‌های ساخت و ساز است در حالی که برخی از احزاب در دولت بنت خواهان پیش بردن پروژه‌های بزرگ شهرک‌سازی در کرانه باختری هستند.
اجماع گسترده‌ای در داخل اسرائیل وجود دارد مبنی بر این که بازگشایی کنسولگری نه تنها ضروری نیست بلکه مضر نیز هست. کنسولگری در اورشلیم رسیدن به صلح را تضیعف می‌کند زیرا به فلسطینی‌ها این امید را می‌دهد که یک روز این شهر را به کنترل خود در می‌آورند. بازگشایی این کنسولگری به خصوص حالا که سفارت آمریکا در اورشلیم واقع شده، باعث می‌شود حاکمیت اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  بر پایتختش زیر سوال برود و احتمالا باعث می‌شود تا دیگر کشورها نیز تحت تاثیر این امر قرار بگیرند. امکان دارد که آنها به جای گشایش ایجاد سفارتخانه‌های خود در اورشلیم،  کنسولگری و نمایندگی‌های تجاری را برای فلسطینی‌ها در پایتخت اسرائیل(رژیم صهیونیستی) افتتاح کنند.
ائتلاف بنت-لاپید مشتاق بهبود روابط با دموکرات‌ها بعد از دوران ترامپ و نتانیاهو است اما هم نخست وزیر و هم نخست وزیر جایگزین باید بر سر منافع اسرائیل(رژیم صهیونیستی) بایستند. بازگشایی کنسولگری برای فلسطینی‌ها در اورشلیم مستقیما به منافع اسرائیل(رژیم صهیونیستی) ضربه می‌زند و به پیشبرد صلح هم کمکی نمی‌کند. گشایش کنسولگری در اورشلیم شرقی چیزی جز ناسازگاری در پی ندارد و فلسطینی‌ها را  تشویق نمی‌کنند تا با حسن نیت به پای میز مذاکره بیایند.
اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  باید با قدرت در مقابل بازگشایی کنسولگری آمریکا در اورشلیم بایستد. در مورد ساخت و ساز روی خط سبز نیز باید خود دولت تصمیم بگیرد که چه می‌خواهد و خطوط قرمزش کجا است به جای این که تعیین این موضوع توسط نیروهای خارجی باشد.