loader image

جستجو

حمله سایبری

روزنامه جروزالم پست: ایران نگاه به الگوی روسیه برای مقابله با تهدیدات سایبری دارد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «جروزالم پست» در یادداشت تازه خود با اشاره به حمله سایبری به ایران و اخلال در سیستم سوخت داخلی، مدعی شد که ایران نگاه به الگوی روسیه برای مقابله با تهدیدات سایبری دارد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه جروزالم پست روزنامه جروزالم پست در یادداشت تازه خود به‌قلم «ست فرانتزمن» نوشت: ایران در سال‌های اخیر به فضای مجازی، هم به عنوان تهدید و هم به عنوان فرصت نگاه کرده و خواستار ایجاد یک فرماندهی واحد برای مقابله با حملات سایبری شده است.
ایران در سال‌های اخیر به فضای مجازی، هم به عنوان تهدید و هم به عنوان فرصت نگاه کرده و خواستار ایجاد یک فرماندهی واحد برای مقابله با حملات سایبری شده است.
ایران اعتراف کرده است که اخیراً مورد حمله سایبری قرار گرفته و عامل آن را آمریکا و اسرائیل (رژیم صهیونیستی) دانسته است. ایران همچنین ممکن است به روسیه و سایر کشورها برای بهبود  قابلیت‌های سایبری خود نگاه کند. در مقاله‌ای در خبرگزاری تسنیم آمده که ایران معتقد است روسیه یکی از کشورهایی است که مسیر «صحیح» را در درک نیاز به «حاکمیت سایبری» در پیش گرفته است.
این کشور معتقد است که روسیه در تلاش برای حرکت به سوی مستقل ‌شدن انتخاب درستی انجام داده است.
روسیه یکی از کشورهایی است که درک درستی از حاکمیت سایبری و احساس کامل بحران در برابر قدرت‌طلبی سایبری آمریکا دارد. در اوایل ماه دسامبر 2012، در کنفرانس اتحادیه بین‌المللی مخابرات در دبی، روسیه به چین، هند و دیگر کشورها پیوست و پیشنهاد داد که منابع بین‌المللی تحت نظارت جهانی قرار گیرند و آمریکا کنترل اینترنت را به سازمان ملل واگذار کند. ایران از این موضع روسیه تمجید می‌کند.
تسنیم نوشت: روسیه معتقد است که از فضای اطلاعاتی برای دستیابی به اهداف سیاسی-نظامی استفاده می‌شود. نمونه‌ای از تلاش‌های روسیه برای ایمن سازی و متمرکز کردن کنترل فضای اطلاعات آنلاین و تحکیم حاکمیت سایبری ملی خود، راه اندازی اینترنت مستقل این کشور است.
ایران می‌گوید «این شبکه به روسیه اجازه می‌دهد تا از یک شبکه داخلی و یک شبکه منطقه‌ای محدود، مانند اینترنت مورد استفاده شرکت‌های بزرگ یا نظامی، در سراسر کشور استفاده کند.»
روسیه همچنین «دیپلماسی سایبری» را در سازمان ملل پیش می‌برد.
ایران همچنین خاطرنشان می‌کند که روسیه غرب را تهدید می‌کند و ایران ممکن است بخواهد به این تهدید بپیوندد. روسیه یکی از خطرناک‌ترین کشورها در زمینه حملات سایبری است و بارها از سوی مقامات دولت‌های اروپایی، آمریکا و دیگر کشورهای آسیایی متهم به حملات سایبری شده است.
غربی‌ها بر این باورند که استفاده از هکرهای غیردولتی یک رویه رایج توسط روسیه است که به این کشور اجازه می‌دهد تا از انتساب رسمی فعالیت‌های سایبری به هکرها جلوگیری کند.
اخلال در سیستم توزیع سوخت داخلی ایران، اهمیت تقویت پدافند غیرعامل در برابر حملات سایبری و حفاظت از زیرساخت‌های انتقال اطلاعات کشور را برجسته کرده است. کمیسیون امنیت ملی ایران در جلسه‌ای با حضور مسئولان، کاستی‌های احتمالی، حفاظت سایبری و امنیت اطلاعات در این کشور را پیگیری می‌کند.
جنگ سایبری یکی از مظاهر اقدامات خصمانه در فضای مجازی است. بنابراین امروز شاهد 6 نوع جنگ سایبری هستیم که یکی از آنها جنگ سایبری علیه زیرساخت‌ها است. حمله ویروس استاکس‌نت به زیرساخت‌های هسته‌ای ایران را شاید بتوان یکی از اولین انواع جنگ سایبری علیه زیرساخت‌ها در جهان دانست.
استاکس نت یک ویروس کامپیوتری بود که در سال 2010 کشف شد و تصور می‌شد که برنامه هسته‌ای ایران را ویران کرده است.
اکنون ایران گفته است که واقعیت این است که جنگ زیرساختی سایبری در جهان آغاز شده است و ما باید این جنگ را واقعی بدانیم و خود را با آن وفق دهیم. «سردار سرتیپ غلامرضا جلالی» -رئیس سازمان پدافند غیرعامل ایران- گفته است که حمله اخیر شبیه حمله سایبری به راه آهن و بندر شهید رجایی است و از نظر ما این حمله قطعا توسط آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها انجام شده است.
این حادثه در ماه می سال 2020 رخ داد و منجر به توقف موقت عملیات این بندر شد. وی افزود: بر اساس تحلیل‌های اطلاعاتی، این حمله توسط یک کشور خارجی و آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها انجام شده است، اما از نظر اطلاعات فنی در حال بررسی هستیم و نمی‌توان به طور قطعی درباره منشأ این حمله چیزی گفت.