loader image

جستجو

پیمان ابراهیم

روزنامه واشنگتن تایمز: خروج از افغانستان و رویکرد کاهش تنش با ایران به‌ ضرر پیمان ابراهیم است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه« واشنگتن تایمز» در یادداشت تازه خود برخی سیاست‌ها و اقدامات بایدن را به ضرر پیمان ابراهیم و سبب‌ساز ایجاد دلسردی و بی‌اعتمادی در میان متحدان آمریکا در منطقه دانست.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه واشنگتن تایمز در یادداشت تازه خود به‌قلم «گای تایلور» نوشت: به گفته «دیوید فریدمن» -سفیر سابق اسرائیل (رژیم صهیونیستی) در آمریکا- دولت ترامپ در سال گذشته به پیوستن عربستان سعودی به توافقات ابراهیم خیلی نزدیک شده بود. فریدمن می‌گوید که دولت بایدن ابتکار عمل برای توسعه توافقات عای‌سازی بین دولت‌های پیشروی عرب و اسرائیل (رژیم صهیونیستی)  را به هدر داد.
سفیر سابق در مصاحبه‌ای گسترده به واشنگتن تایمز گفت: «آنها حتی برای استفاده از عبارت «توافقات ابراهیم» نیز عجله‌ای به خرج ندادند.» او در آن مصاحبه یک رشته اسناد را افشا کرد که تاکید بر به دست آمدن توافقاتی در بیش از یک سال قبل داشتند.
این توافق‌نامه‌ها شامل توافق عادی‌سازی روابط بین اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و امارات متحده عربی مهر شده در نشست 2020 کاخ سفید می‌شود. هر چند که این توافقات هم‌چنان به قوت خود باقی هستند اما آقای فریدمن گفت؛ آقای بایدن با خروج فاجعه‌بار سربازان آمریکا از افغانستان و اقداماتی برای نزدیک شدن به ایران باعث به لرزه آمدن اعتماد منطقه به تصویری از آمریکا شده که به عنوان یک متحد قدرتمند می‌تواند کشورهای بیشتری به ویژه عربستان سعودی را به توافقات مشابهی با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) وارد کند.
سفیر سابق در مورد خروج از افغانستان گفت: «توافقات ابراهیم مبتنی بر تعامل آمریکای قدرتمند با متحدانش در خاورمیانه بود، پس وقتی این متحدان دیدند آمریکا دست و پا چلفتی، بی‌عرضه، خیانتکار به متحدانش و خیانکار به همکاران آمریکایی شده، وقتی که آنها تصویر مردمی را دیدند که از چرخ‌های هواپیما آویزان شده بودند، چنین چیزی به نحو قابل توجهی زیان‌بار است.»
آقای فریدمن به همراه داماد آقای ترامپ، «جرد کوشنر» نقش مهمی در دستیابی به توافقات ابراهیم بازی کرد. او هفته قبل با انتشار یک رشته اسناد تحت عنوان «توافقات ابراهیم» صحبت می‌کرد.
سفیر سابق در تولید سریال پنج قسمتی با مشارکت شبکه خبری مذهبی تی‌بی‌ان همکاری داشت. این سریال جمعه ساعت 8 بعد از ظهر به وقت شرق آمریکا پخش می‌شود. این سریال شامل مصاحبه با آقای ترامپ، آقای کوشنر، معاون سابق ریاست جمهوری «مایک پنس» -وزیر خارجه سابق- «مایک پمپئو» -سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل- «نیکی هیلی» -نخست وزیر سابق اسرائیل(رژیم صهیونیستی) بنیامین نتانیاهو و دیگران می‌شود. این سریال نگاهی به پشت صحنه دیپلماسی می‌اندازد که موفق از کار درآمد.