loader image

جستجو

بزرگترین_چالش¬های_سال_2022_از_سمت_روسیه_و_ایران_است

وال استریت ژورنال: ایران و روسیه بزرگترین چالش‌های سال 2022 آمریکا

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «وال استریت ژورنال» در یادداشت تازه خود به بررسی بزرگترین چالش‌های آمریکا در سال جاری اشاره کرد و نوشت: ایران و روسیه سیاست خارجی‌ای را آزمایش می­کنند که در سال اول اصولی بود. عقب‌نشینی آمریکا از افغانستان متحدان را در سراسر جهان نگران و دشمنان از جمله روسیه و ایران را فرصت‌طلب کرد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌روزنامه وال استریت ژورنال در یادداشت تازه خود به‌قلم «جو لیبرمن» نوشت: بزرگترین چالش­‌هایی که آمریکا در سال 2022 با آن مواجه می­شود، کووید-19 یا تورم نیست، بلکه روسیه و ایران خواهد بود. نحوه برخورد دولت بایدن با این دو دولت متخاصم و مستبد امنیت کشور را برای آینده تعیین می­کند.

مسکو و تهران سیاست خارجی‌ای را آزمایش می­کنند که در سال اول اصولی بود. عقب‌نشینی آمریکا از افغانستان متحدان را در سراسر جهان نگران و دشمنان از جمله روسیه و ایران را فرصت‌طلب کرد.

روسیه نیروهای خود را در مرز اوکراین گرد هم آورده و آماده است تا به این کشور حمله کند و مردمش را تحت سلطه خود درآورد. ایران به افزایش غنی­‌سازی اورانیوم خود و نزدیک شدن به ساخت سلاح­‌های هسته­ای ادامه داده است. این کشور ظرفیت موشک­های بالستیک دوربرد خود را بهبود بخشیده است تا بتواند به دشمنان خود در جهان عرب و اسرائیل و همچنین پرسنل نظامی و پایگاه­های آمریکایی در منطقه حمله کند. این دو دولت با نقض ارزش‌های سیاست خارجی آمریکا، ظلم و ستم بر شهروندان خود را افزایش داده‌اند.

در این ماه، آمریکا با روسیه و ایران در ژنو و وین درباره این چالش­ها به گفتگو می­پردازد. نتیجه این گفتگوها پیامدهای عظیمی برای امنیت، رفاه و آزادی آمریکا، اروپا و خاورمیانه به همراه خواهد داشت.

روسیه و ایران خواسته‌­های غیرمعمولی را مطرح کرده­اند. روسیه اصرار دارد که اوکراین در ناتو پذیرفته نشود و این سازمان هرگز در هیچ کشور متعلق به شوروی سابق نیرو یا تجهیزات مستقر نکند، حتی اگر برخی از آن­ها اکنون عضو آن باشند.

ایران خواستار لغو تمامی تحریم‌های اقتصادی، اعم از هسته‌ای، نقض حقوق بشر یا حمایت از گروه‌های تروریستی شده است.

«ولادیمیر پوتین» -رئیس جمهور روسیه- و «[آیت‌­الله] علی خامنه­ای» -رهبر معظم ایران ریاست- دو اقتصاد پوچ و توخالی را بر عهده دارند. آن­ها بر انحطاط دو ملت با تاریخ و فرهنگ غنی نظارت کرده­اند. هر دو مانند قلدرها رفتار می­کنند، زیرا حس ناامنی و دلایلی برای این کار دارند. آمریکا و متحدانش باید این دیدگاه‌های واقع‌بینانه از روسیه و ایران را وارد مذاکرات کنند تا ما از سازش‌های خطرناک برای رسیدن به توافق هراسان نشویم.

درک این موضوع که روسیه و ایران بیش از ما به توافق نیاز دارند، از اهمیت بالایی برخوردار است. ما باید با اعتماد به نفس مطلق شرکت کنیم.

آن­ها نباید از ما مطالبه کنند. بلکه ما باید از آن­ها درخواست داشته باشیم، زیرا نادرست عمل می­کنند و اقتصاد و ارتش ما بسیار قوی‌تر از آن­هاست.

روسیه باید نیروهایش را از مرز اوکراین منتقل کند. ایران نیز باید برنامه توسعه هسته‌ای خود را متوقف و با بازرسی‌های بین‌المللی موافقت کند. در غیر این صورت، همانطور که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته تهدید کرد، تحریم‌های اقتصادی لغو نخواهد شد، بلکه افزایش می­یابد.

هدف ما از ارائه تسلیحات دفاعی و تهاجمی به اوکراین و متحدان ما در خاورمیانه، محافظت و دفاع از آن­ها است.

اگر ایران یا روسیه مرتکب اشتباه شوند و اقدام تهاجمی‌تر علیه آمریکا، اوکراین، اعراب یا اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  انجام دهند، ما پاسخ خواهیم داد و دارایی‌های نظامی از جمله نیروی هوایی را برای حمایت از دوستانمان مستقر خواهیم کرد.

چنین اقدامات قوی و اصولی دیپلماتیک و نظامی آمریکا می­تواند از شکست در اروپا و خاورمیانه جلوگیری کند و اعتبار و اعتماد بین­المللی این کشور را بازگرداند. این امر به نوبه خود امنیت و رفاه داخلی و متحدان ما را در سراسر جهان گسترش می­دهد.

یک ژنرال بزرگ رومی مدت‌ها پیش گفت: «اگر صلح می­خواهی، برای جنگ آماده شو.» این توصیه عاقلانه­ای است که ارزش استفاده برای روسیه و ایران را در سال 2022 دارد.