loader image

جستجو

Russia launches new cyber attack against US

نشنال اینترست:
روسیه حمله‌ سایبری جدیدی را علیه آمریکا به راه انداخته است؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «نشنال اینترست» نوشت: بعید است که روسیه دست به حمله سایبری علیه آمریکا بزند، زیرا از انتقام‌جویی در چندین جبهه می‌ترسد.

فهرست مطالب

 به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه نشنال اینترست در یادداشت خود به‌قلم «دینا آلدانووا» نوشت:  محافل سیاسی واشنگتن حالا بر سر این موضوع بحث دارند که ولادیمیر پوتین احتمالا در برابر فشار بر اقتصاد‌ کشورش و بروز نشانه‌هایی از شکست در جنگ اوکراین، چه واکنشی نشان خواهد داد.

روسیه هم‌چون ایران و کره شمالی مسئول برخی از ستیزه‌جویانه‌ترین حملات سایبری در ابعادی بزرگ است.

با این حال، چنین تاکتیک‌های سایبری عمدتا نقش حاشیه‌ای داشته و یا برای حمایت از جنگ‌های متعارف بوده یا کارزار‌های دروغ‌پراکنی تا در جوامع مورد هدف باعث هرج و مرج و وحشت شود.

نه تنها حمله سایبری علیه آمریکا با ماهیت تاریخ جنگ سایبری روسیه در تناقض است، بلکه مسکو ظرفیت سایبری مناسب و کافی برای انجام چنین حمله‌ای را ندارد.

علاوه بر این، بعید است که روسیه دست به حمله سایبری علیه آمریکا بزند، زیرا از انتقام‌جویی در چندین جبهه می‌ترسد.

جامعه روسیه تاکنون تجربه پیامدهای جنگ را تجربه کرده‌اند: بحران اقتصادی و فشار روانی که به واسط طرد از جهان به وجود آمده است.

توانمندی‌های سایبری فعلی آمریکا نیز می‌تواند به ترس از انتقام‌جویی دامن بزند. آمریکا طی سال‌های گذشته زیرساخت سایبری دفاعی، بازسازی سامانه دولتی و سرمایه‌گذاری در آموزش و تربیت سایبری را توسعه داده است.

با وجود اینکه آمریکا تا مدت‌ها بر سیاست سایبری دفاعی تمرکز کرده بود، اما امروزه، اولویت فرماندهی سایبری این کشور بر اقدامات تهاجمی است.

پوتین دست بالایی برای غافل‌گیری در یک حمله سایبری ندارد. به همین دلیل آمریکا و متحدان اروپایی آن محافظت شده‌اند، پوتین دیگر انگیزه‌ای برای حمله ندارد. با این حال، آیا پوتین منتظر فرصتی مطلوب‌تر نخواهد بود؟ یا حمله‌ای در ابعادی محدود انجام نخواهد داد و برای مثال، در انتخابات میان‌دوره‌ای نوامبر آمریکا مداخله نخواهد کرد؟ دست‌کم گرفتن توانمندی‌های سایبری روسیه یا سوء‌ظن پوتین و از دست دادن هوشیاری نسبت به آن منجر به گمراهی می‌شود.

آمریکا حالا در آستانه جنگ سرد نوینی قرار گرفته و باید مراقب امنیت سایبری خود باشد. هرچند عوامل مهمی احتمال انتقام‌جویی قریب‌الوقوع سایبری روسیه را به چالش می‌کشند، اما آمریکا نباید پتانسیل فعالیت‌های شرارت‌بار را در آینده نادیده بگیرد.