loader image

جستجو

در صورت حمله روسیه به ناتو

رویترز:‌ ناتو در صورت حمله روسیه چه واکنشی خواهد داشت؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

خبرگزاری «رویترز» در یادداشت تازه خود با اشاره به حضور نیروهای نظامی روس در مرزهای اوکراین،‌ به بررسی این موضوع پرداخت که در صورت حمله روسیه، ناتو چه واکنشی خواهد داشت؟

فهرست مطالب

 به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ خبرگزاری رویترز در یادداشت تازه خود نوشت:‌ به اذعان دیپلمات‌ها و مقام های سابق، ناتو به احتمال زیاد در صورت حمله روسیه به اوکراین ضمن مقابله با حملات سایبری حضور نیروهای خود را در دیای سیاه و بالتیک تقویت خواهد کرد.

نویسنده یادآور می‌شود با توجه به اینکه اوکراین عضو ناتو نیست، ائتلاف نظامی غرب هیچ تعهدی برای دفاع از این کشور ندارد و سخت‌ترین مسئولیت‌ها و تصمیم‌ها در این راستا متوجه اتحادیه اروپا خواهد بود.

وی سپس به تحریم‌های اقتصادی جدید علیه مسکو، مواجه شدن با پیامد‌های ناشی از کم شدن یا قطع صادرات گاز طبیعی روسیه به اروپا و نیز پذیرش پناه‌جویان فراری از جنگ به عنوان بخشی از تصمیماتی که اتحادیه اروپا با آن دست به گریبان خواهد بود، اشاره کرده است.

«سرگئی ریابکوف» -معاون وزیر امور خارجه روسیه- گفته است که دیپلماسیِ هفته گذشته بر سر درخواست‌های امنیتی الزام‌آور از لحاظ قانونی به «بن‌بست» رسیده است.

رویترز در این گزارش تحلیلی می‌افزاید: فرستادگان دو طرف در این روند دیپلماتیک و کارشناسان در مورد اینکه آیا روسیه به اوکراین حمله خواهد کرد یا خیر، اختلاف نظر دارند.

کرملین ۱۰۰ هزار سرباز را در نزدیکی مرزهای اوکراین گرد هم آورده، اقدامی که غرب از آن به عنوان زمینه‌چینی برای تهاجمی تازه به اوکراین با هدف جلوگیری از پیوستن این کشور به ناتو یاد کرده است.

مسکو اما بارها این اتهام را رد کرده و به سران کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی نسبت به هرگونه گسترش این پیمان نظامی به سمت شرق هشدار داده‌‌اند.

ناتو از زمانی که روسیه شبه‌جزیره کریمه در اوکراین را در سال ۲۰۱۴ به خاک خود ضمیمه کرد، با طرح‌های نظامی که قابلیت دفاعی بالایی دارند و نیز با راهبردهایی چون مدرن‌سازی ابزارهای بازدارندگی به حمایت و تقویت از کی‌یف و تقویت بیشتر این کشور برخاست.

پشتیبانی و کمک‌رسانی فنی به همراه تیم‌های متخصص در جنگ سایبری و نیز یافتن راه‌های دیپلماتیک از طریق گفتگو با مسکو از دیگر اقدامات ناتو برای جلوگیری از یک تهاجم نظامی دیگر به اوکراین بوده است.

با وجود اینکه ناتو در نشست سال ۲۰۰۸ اعضا در بخارست موافقت کرد که اوکراین را روزی به عضویت درآورد، اما این پیمان با توجه به اساسنامه بنیادین خود ملزم به دفاع از اوکراین نیست.