loader image

جستجو

Evidence about the improvement of the Iranian Air Force

نیویورک تایمز:
شواهدی درباره ارتقاء نیروی هوایی ایران

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «نیویورک تایمز» در یادداشت تازه خود با اشاره به شواهدی درباره ارتقاء نیروی هوایی ایران،‌ تاکید کرد: دو حوزه اصلی که می‌تواند به ایران کمک کند، انتقال هواپیماهای پیشرفته و سامانه‌های ضدهوایی روسیه مانند اس-400 است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه نیویورک تایمز در یادداشت تازه خود به‌قلم «کریستف کوتل» نوشت: در 7 فوریه، ایران از یک پایگاه جدید زیرزمینی نیروی هوایی به نام «عقاب 44» در یک ویدئوی تبلیغاتی رونمایی کرد.

روی دیوار سرنخی بود که از دید پنهان شده بود: پوستری با تصاویری از جت‌های جنگنده. یکی به طور خاص برجسته است.

این هواپیما در جلو و مرکز قرار دارد و به شکل یک جت نظامی پیشرفته است که ایران در حال حاضر آن را ندارد، اما مقامات مدعی هستند روسیه در حال فروش این هواپیما به آن‌هاست.

تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای همچنین نشان می‌دهد که یک مدل در مقیاس کوچک، چیزی که کارشناسان ماکت می‌نامند، از همان نوع جت جنگنده در پایگاه وجود دارد.

در مجموع، جزئیات دو چیز را در مورد برنامه‌های ایران نشان می‌دهد: مقامات ایران نسبت به تحویل این هواپیماها خوش‌بین هستند و می‌توانند از این پایگاه هوایی برای اسکان برخی از آن‌ها استفاده کنند.

از سپتامبر 2022، مقامات نظامی و سیاسی ایران علناً خرید احتمالی 24 فروند سوخو-35، یکی از پیشرفته‌ترین هواپیماهای جنگی روسیه را تبلیغ کرده‌اند.

روسیه این قرارداد را تایید نکرده است، اما جزئیات موجود در ویدئو و تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که ایران حداقل در حال آماده‌سازی برای ورود هواپیماها است که مقامات معتقدند اواخر امسال انجام خواهد شد.

این مهم‌ترین ارتقای ناوگان جنگنده قدیمی این کشور در دهه‌های اخیر خواهد بود.

همکاری نظامی روسیه و ایران به دلیل انزوای بین‌المللی روسیه و نیاز به تجهیزات نظامی پس از تهاجم روسیه به اوکراین تسریع یافته است.

دولت بایدن روابط نزدیک‌تر را «مضر» توصیف کرده و گفته است که معتقد است ایرانی‌ها آموزش راندن هواپیمای جدید را می‌بینند.

«جان کربی» -سخنگوی کاخ سفید- در نشست خبری دسامبر گفت که «این جنگنده‌ها نیروی هوایی ایران را نسبت به همسایگان منطقه‌ای آن به‌طور قابل‌توجهی تقویت خواهند کرد».

«کریس بیگرز» -تحلیلگر سابق تصویر دولت آمریکا- در تجزیه و تحلیل خود از پایگاه، که در اختیار تیم تحقیقات بصری تایمز قرار گرفت، دو مدل از هواپیمای جنگی، از جمله یکی که با ابعاد یک سوخو-35 روسی مطابقت داشت، را در یک منطقه ساخت و ساز شناسایی کرد.

بیگرز نوشت: «این‌ها احتمالاً در ارزیابی مجوزهای مانور هواپیما در سراسر تأسیسات زیرزمینی استفاده می‌شوند و می‌توانند نشان دهند که آن‌ها در اینجا مستقر خواهند شد.»

به گفته بیگرز، شکل هواپیمای جنگنده اصلی که روی پوستر در این ویدئو دیده می‌شود، با جت سری فلانکر مطابقت دارد، اصطلاحی که جنگنده‌های مدرن روسیه مانند سوخو-35 را توصیف می‌کند.

ایران در حال حاضر هواپیمای آن سری را ندارد. ساير بخش‌های تصوير‌‌شده مربوط به هواپيماهاي موجود و قديمي‌تر در فهرست هواپیماهای ايران است.

دکتر «افشون استوار» به تایمز گفت: «به نظر می‌رسد حمایت ایران از روسیه در اوکراین بخشی از یک پیمان همکاری دفاعی بزرگتر باشد.

ایران می‌تواند از راه‌های مختلفی از همکاری روسیه و انتقال تسلیحات سود ببرد، اما دو حوزه اصلی که می‌تواند به ایران کمک کند، انتقال هواپیماهای پیشرفته و سامانه‌های ضدهوایی روسیه مانند اس-400 است.

دکتر استوار گفت که تأسیسات زیرزمینی جدید می‌تواند سرمایه‌گذاری مؤثری در ساختن دفاع‌های جدید باشد، اما ممکن است صرفاً برای اسکان ناوگان کنونی هواپیماهای آمریکایی و روسی از دوران جنگ سرد ایران بیش از حد بزرگ باشد.