loader image

جستجو

دیسپچ:
غرب‌آسیا آماده ایران هسته‌ای است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «دیسپچ» در گزارش تازه  ضمن اشاره به اختلاف نظر اسرائیل و عربستان درباره توانمندی‌‌های هسته‌ای ایران، تاکید کرد: غرب آسیا آماده ایران هسته‌ای است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه دیسپچ در گزارش تازه خود به‌قلم «شارلوت لاوسون» نوشت: دو شریک با نفوذ آمریکا در غرب‌آسیا‌ برای واکنش به توانمندی‌های رو به رشد هسته‌ای ایران در حالی که تلاش‌های آمریکا برای مهار جمهوری اسلامی رو به افول است، اختلاف نظر دارند؛

در حالی که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) برای احتمال یک رویارویی نظامی آماده می‌شود، به نظر می‌رسد ‌عربستان آماده است تا شرایط را با دشمن دیرینه منطقه‌ای خود جبران کند و در عین حال به زرادخانه اتمی خود نیز چشم دوخته باشد.

وزیر خارجه ‌عربستان روز پنجشنبه در پکن با همتای ایرانی خود دیدار کرد تا توافقنامه‌ای را با میانجی‌گری چین برای بازگشایی سفارت‌های مربوطه و از سرگیری پروازهای بین دو کشور پس از قطع روابط دیپلماتیک در سال 2016 امضا کنند؛

آنها همچنین متعهد به عدم تجاوز و احترام متقابل به حاکمیت یک دیگر برای اولین دیدارشان در هفت سال گذشته شدند؛

اگرچه هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که آنها در مورد پیشرفت‌های اخیر هسته‌ای ایران در روز پنجشنبه صحبت کرده‌اند، ولی طبق گزارش‌ها، آن‌ها قبل از امضای توافق، در گفت‌وگو درباره این موضوع بحث کردند.

طبق گزارش‌ها، با سرعت کنونی ایران، اورانیوم غنی‌شده تا 60 درصد برای تولید 10 سلاح تا پایان سال، به اندازه کافی خواهد بود.

«رافائل گروسی» -رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی- گفت که فقط کشورهای سازنده بمب اتم تا این حد غنی‌سازی می‌کنند، اما کارشناسان تخمین می‌زنند که هنوز 18 تا 24 ماه طول می‌کشد تا ایران پس از غنی‌سازی، اولین کلاهک هسته‌ای خود را تولید کند.

در میان این پیشرفت‌ها، گزارش‌ها حاکی از آن است که دولت بایدن در حال ارائه یک توافق موقت برای بازگرداندن بخش‌هایی از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) 2015 است که بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران را در ازای لغو تحریم‌ها و نظارت بین‌المللی متوقف کند، اما اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و ‌عربستان هر دو با توافق 2015 مخالفت کردند؛

این توافق اکنون از بین رفته و به ایران اجازه می‌دهد به غنی‌سازی ادامه دهد و در عین حال اقتصاد خود را تقویت کند و منطقه را بی‌ثبات کند، همچنین سرکوب خشونت‌‌‌‌آمیز اعتراضات ضد دولتی توسط ایران و فروش تسلیحات به روسیه، مسیر دیپلماتیک را پیچیده‌تر می‌کند.

مقامات اسرائیلی ماه گذشته به آکسیوس گفتند که هرگونه غنی‌سازی ایران بیش از 60 درصد می‌تواند باعث حمله نظامی به برنامه ایران شود و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) سال‌هاست که این امکان را نشان داده؛

«جیسون برادسکی» -مدیر سیاست اتحاد علیه ایران هسته‌ای- به دیسپچ گفت که اسرائیل حاشیه‌ای با خطاهای ‌عربستان ندارد، اما هر دو ایران را ‌‌به‌عنوان دشمن می‌شناسند.

تشکیلات دفاعی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) همچنین باید با توجه به موارد گزارش شده، ایران برای دستیابی بمب اتم باید با یک پدافند هوایی پیشرفته مقابله کند؛ مقامات آمریکایی و اسرائیلی ماه گذشته به بلومبرگ گفتند که خرید احتمالی سامانه‌های موشکی زمین به هوای اس-400 روسیه که در سرنگونی جنگنده‌های رادارگریز مؤثرتر از اس-300‌های فعلی آن هستند، می‌تواند خط زمانی را برای حمله هوایی به تأسیسات هسته‌ای ایران محدود کند.

با توجه به وظیفه عظیم انجام حملات موفقیت‌‌‌‌آمیز به سایت‌های هسته‌ای ایران که در سرتاسر این کشور پهناور قرار دارد و اغلب در اعماق زمین ساخته شده‌اند، بهترین گزینه اسرائیل(رژیم صهیونیستی) این است که در چنین کارزاری برای حمایت آمریکا تلاش کند.

«لوید آستین» -وزیر دفاع آمریکا- در جریان سفر ماه گذشته خود به اسرائیل(رژیم صهیونیستی) بر تعهد آمریکا نسبت به اینکه هرگز اجازه دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای نخواهیم داد تأکید کرد و جو بایدن بارها هشدار داده است که همه گزینه‌ها برای جلوگیری از چنین نتیجه‌ای روی میز است.

«اورن کسلر» -از ‌تل‌آویو- اینگونه گفت که درست است فناوری نظامی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) پیشرفته است، اما تسلیحات خاصی وجود دارد که فقط ارتش آمریکا در اختیار دارد و توانایی‌ها و منابع خاصی وجود دارد که فقط آمریکا می‌تواند ارائه دهد؛

اسرائیلی‌ها و به خصوص تحلیگران نظامی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به‌شدت در مسائل نظامی نیز ترجیح می‌دهند تا حمله توسط آمریکا رهبری شود و این مسئله می‌تواند از نظر سیاسی و جو روانی تأثیر بهتر و انعکاس مثبت‌تری در منطقه و کشور داشته باشد.