loader image

جستجو

biden kishida

فارن افرز: آمریکا چگونه می‌تواند قدرت خود در آسیا را بازسازی کند؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

مجله «فارن افرز» در یادداشت تازه خود بر این موضوع تاکید کرد که اگر آمریکا به‌دنبال بازسازی قدرتش در آسیاست، باید به‌طور ثابت برای امور مربوط به تامین این قدرت وقت بگذارد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه فارن افرز در یادداشت خود به‌قلم «مایکل جی گرین» و «اوان اس مدیروس» نوشت: «لی کوآن لو» نخست‌­وزیر سابق سنگاپور از این شاکی بود که آمریکایی­ها معتقدند که سیاست کشورشان نسبت به آسیا مانند یک ویدئو است. واشنگتن در مواجهه با مشکلات داخلی توقف و در فرصت مناسب دوباره آغاز به کار می­‌کند. اما لی متذکر شد که این روشی ناکارآمد است. اگر آمریکا به دنبال اثرگذاری بر تکامل استراتژیک آسیاست، باید به‌طور ثابت برای آن وقت بگذارد.

در دوران دونالد ترامپ، آمریکا از توافقنامه تجاری آسیا، یعنی شراکت ترنس-پسیفیک خارج شد. با افزایش تنش‌ها با چین، آمریکا آسیا را رها نکرد، اما دولت ترامپ باعث شد نزدیک‌ترین شرکای واشنگتن نسبت به حفظ قدرت آمریکا شک کنند، زیرا پکن به دنبال تغییر نظم منطقه‌ای بود.

بایدن رویکرد رقابتی را در قبال پکن حفظ کرده است، اما در حال حاضر آمریکا با همکاری بیشتر و مؤثرتر با دیگران در تلاش است تا قدرت چین را محدود کند. در نتیجه، اعتماد به تعامل دیپلماتیک آمریکا در منطقه در حال افزایش است.

از طرفی، شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، توانایی­های نظامی، سرکوب داخلی و اجبار همسایگان را گسترش داده است. او به دنبال رهبری بر اقتصاد اقیانوس هند-آرام است.

به همین دلیل و با وجود بحران­های نوظهور در اوکراین و غرب آسیا، بایدن باید حرکت فعلی خود را حفظ کند و اقدامات لازم را در اقیانوس هند-آرام گسترش دهد.

آمریکا در طول 70 سال چرخه­‌هایی از دخالت در آسیا را تجربه کرده است. رئیس­جمهورهای سابق نقش به­‌سزایی در کشورهای آسیایی داشته­اند.

اکنون نوبت بایدن است. او با چالش­های سختی روبرو می­شود. رهبران آسیایی می­خواهند بدانند که نظام سیاسی آمریکا، پس از کووید-19 و ترامپ، به واشنگتن اجازه می‌دهد تا شریکی با کیفیت باقی بماند.

بایدن از چارچوب «آزاد و باز اقیانوس هند-آرام» ژاپن استقبال می­کند، که خواستار حفظ ارتباط ترنس-پسیفیک و حاکمیت قانون در سراسر منطقه است. دولت بر تعهدات دفاعی خود در قبال ژاپن و کره‌ جنوبی تاکید کرد.

دولت بایدن سریعاً همکاری خود را با متحدان اروپایی در رسیدگی به چین افزایش داد. واشنگتن و اروپا مشترکا و با تحریم­های هماهنگ به سرکوب­های پکن در هنگ ­کنگ و سین‌­کیانگ پاسخ دادند.

نظرسنجی مرکز تحقیقاتی پیو در ژوئن 2021 نشان داد که میزان محبوبیت آمریکا نسبت به سال قبل در کشورهای سراسر اقیانوس هند و آرام، استرالیا، کره جنوبی و ژاپن افزایش یافته است.

دولت بایدن به دنبال محدودسازی انتقال فناوری مانند هوش مصنوعی به چین است. اما دولت هیچ استراتژی اقتصادی بلندمدتی در قبال پکن ندارد.

سیاست دفاعی آمریکا با چالش­های متفاوت اما به همان اندازه هولناک مواجه است. دولت بایدن آشکارا با تقویت اتحادهای خود به دستاوردهایی در بازدارندگی چین دست یافته است، اما در مورد انواع قابلیت‌های نظامی مستقر در آسیا و محل استقرار آن­ها، هدفمند نبوده است.

آمریکا باید به سرعت برنامه‌های خود را برای مذاکره در مورد توافقنامه‌های تجارت اعلام کند و درباره طرح­های متوسط منطقه­‌ای در ارتباط با امنیت زنجیره تامین و کربن‌زدایی به نتیجه برسد.

دولت باید گام­های سریع و جامع مشابهی مرتبط با سیاست دفاعی بردارد و قابلیت‌های درخواست ­شده را برای فرماندهان نظامی آمریکا در آسیا فراهم آورد. واشنگتن همچنین باید توافقنامه آکوس را به چیزی بیش از یک قرارداد زیردریایی هسته‌­ای تبدیل کند.

بایدن نیز باید این ابتکارات را گسترش دهد تا کشورهای جدید به­‌ویژه کره جنوبی را در بر گیرد. واشنگتن می‌­تواند سئول را تشویق کند تا به چارچوب اقتصادی اقیانوس هند-آرام بپیوندد و در مذاکره بر سر یک توافقنامه تجارت دیجیتال همکاری کند؛ تا مزیت­های اقتصادی چین خنثی شود.

به نظر می‌­رسد کاخ سفید در حال حرکت به سمت استراتژی همزیستی رقابتی با پکن است، اما محتوا همچنان مبهم باقی می­‌ماند. دولت باید نحوه رسیدگی به معاوضه‌­ها و هزینه­‌های این رقابت را توضیح دهد، خصوصاً برای بخش­های اقتصادی که اقدامات متقابل چین در حال حاضر به سهامداران آمریکا آسیب می­رساند.

در نهایت، اگر قرار است آمریکا به طور مداوم در منطقه حضور داشته باشد، سیاست­هایش باید از حمایت عمیق دوحزبی و فراملی برخوردار باشد.