loader image

جستجو

Is simultaneous deterrence of China and Russia possible

فارن پالیسی: آیا بازدارندگی همزمان چین و روسیه امکان‌پذیر است؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «فارن پالیسی» در یادداشت خود با اشاره به اینکه بازدارندگی همزمان چین و روسیه آسان نخواهد بود، نوشت: واشنگتن و متحدانش باید یک استراتژی دفاعی ایجاد کنند که بتواند همزمان روسیه و چین را بازدارد و در صورت لزوم شکست دهد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه فارن پالیسی در یادداشت تازه خود به‌قلم «میتو کرونیگ» نوشت: درحالی که روسیه تهدید به بزرگترین تهاجم زمینی به اروپا از زمان جنگ جهانی دوم می‌کند، مهم‌ترین سوال استراتژیک قرن بیست و یکم روشن می‌شود: چگونه آمریکا می‌تواند دو قدرت بزرگ تجدیدنظرطلب، خودکامه و مجهز به سلاح هسته‌ای (روسیه و چین) را به طور همزمان مدیریت کند؟ در پاسخ، بسیاری از سیاستمداران گفته‌­اند که واشنگتن باید واکنشی میانه­رو نسبت به روسیه اتخاذ کند تا بر تهدیدی بزرگتر در منطقه هند-آرام توسط چین، متمرکز شود.

آمریکا همچنان قدرت پیشرو در جهان با منافع بین‌المللی است و نمی‌­تواند بین اروپا و هند-آرام یکی را انتخاب کند. در عوض، واشنگتن و متحدانش باید یک استراتژی دفاعی ایجاد کنند که بتواند همزمان روسیه و چین را بازدارد و در صورت لزوم شکست دهد.

در هفته­‌های اخیر، بایدن چندین هزار نیروی آمریکایی را برای تقویت جناح شرقی ناتو فرستاده است. جنگ بزرگ در اوکراین منجر به تهدید هفت متحد ناتو می­شود که با روسیه، بلاروس و اوکراین مرز مشترک دارند.

پوتین علاقه آشکاری به احیای امپراتوری سابق روسیه نشان داده است و دیگر کشورهای آسیب‌پذیر اروپای شرقی شامل لهستان، رومانی یا کشورهای بالتیک، ممکن است هدف بعدی او باشند. تهاجم موفقیت‌­آمیز روسیه به قلمرو متحد ناتو می­تواند به معنای پایان اتحاد غربی و اعتبار تعهدات امنیتی آمریکا در سطح جهانی باشد.

تهدید چین نیز جدی است. «دریاسالار فیلیپ دیویدسون» -فرمانده سابق فرماندهی هند-آرام- پیش‌بینی کرد که چین می­تواند ظرف 6 سال آینده به تایوان حمله کند.

علاوه بر این، روسیه و چین به طور فزاینده­ای با یکدیگر همکاری می­کنند. همانطور که نشست این ماه بین «پوتین» و «شی جین پینگ» – رئیس‌جمهور چین- نشان می‌­دهد، مسکو و پکن در حال ایجاد شراکت استراتژیک نزدیک­تر از جمله در زمینه نظامی­ هستند.

دولت بایدن در ابتدا امیدوار بود که روابط با روسیه را پایدار و قابل پیش‌بینی نگه دارد تا بر چین تمرکز کند، اما پوتین ایده­‌های دیگری داشت.

سیاستمداران و کارشناسان استدلال می­کنند که آمریکا منابع لازم برای مقابله با روسیه و چین را در اختیار ندارد و آسیا باید در اولویت قرار گیرد.

چین تمرینات نظامی در اروپا و غرب آسیا انجام داده است. رقابت نظامی با این کشور به معنای رقابت در سطح جهانی است.

واشنگتن باید هزینه‌­های دفاعی را افزایش دهد. برخی ادعا می­کنند که منابع محدود باعث انتخاب­‌های سخت می­شود، اما آمریکا می­تواند همزمان از روسیه و چین بیشتر هزینه کند. آمریکا 24 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را در اختیار دارد، در حالی که مجموعاً 19 درصد متعلق به چین و روسیه است.

برخی ممکن است استدلال کنند که اقتصاد آمریکا به دلیل رشد چین در حال افول است، اما ناکارآمدی­‌های داخلی این کشور شرقی رو به افزایش است. دیکتاتورهایی مانند شی، کنترل سیاسی را بر عملکرد اقتصادی در اولویت قرار می­دهند.

چشم‌انداز بلندمدت اقتصادی روسیه نیز وخیم است. به طور خلاصه، حتی اگر این رقابت استراتژیک جدید به یک مسابقه تسلیحاتی دو در مقابل یک تبدیل شود، احتمالاً واشنگتن پیروز خواهد شد.

آمریکا می­تواند متحدان خود را در اروپا و هند-آرام به سمت جهانی با استراتژی دفاعی سوق دهد. واشنگتن و متحدان آن نزدیک به 60 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را در اختیار دارند و می­توانند منابع را برای حفظ تعادل مطلوب قدرت نظامی بر روی چین و روسیه به کار گیرند.

متحدان اروپایی باید در زمینه زره و توپخانه سرمایه­‌گذاری نمایند، در حالی که متحدان آسیایی مین­‌های دریایی، موشک­‌های هارپون و زیردریایی­‌ها را خریداری می­کنند. ارتش آمریکا باید اروپا را در اولویت قرار دهد، در حالی که نیروی دریایی این کشور هند-آرام را اشغال و نیروی هوایی نقش مهمی در هر دو صحنه ایفا می­کند.

در نهایت و در صورت لزوم، واشنگتن همیشه می‌تواند از تجربه جنگ سرد خود استفاده و بیشتر به سلاح‌های هسته‌ای تکیه کند تا مزیت‌های محلی و متعارف رقبای خود را خنثی سازد. حضور تسلیحات هسته­‌ا‌ی تاکتیکی آمریکا در اروپا برای چندین دهه به دفاع در برابر ارتش عظیم شوروی کمک کرد.

بازدارندگی همزمان چین و روسیه آسان نخواهد بود، اما بهتر از این است که وانمود کنیم واشنگتن می‌تواند با یک رقیب بزرگ یا دیگری در زمان مناسب خود مقابله کند.