loader image

جستجو

How far will Turkey go to support Ukraine

فارن پالیسی: ترکیه برای حمایت از اوکراین تا کجا پیش خواهد رفت؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه« فارن پالیسی» نوشت: رییس جمهور ترکیه بر حمایت خود از اوکراین تاکید نموده و همبستگی خود را با کی‌یف در صورت بروز درگیری اعلام کرده است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه فارن پالیسی در یادداشت خود به‌قلم« ارین اوبراین» نوشت: در هفته‌­های اخیر، در حالی که روسیه بیش از 130 هزار سرباز را در امتداد مرز خود و اوکراین مستقر کرده و آمریکا در مورد حمله قریب­‌الوقوع این کشور هشدار داده است، «رجب طیب اردوغان» بر حمایت خود از اوکراین تاکید نموده است.

همسایگان دریای سیاه در دوران ریاست‌جمهوری اردوغان با امضای قراردادهای تجارت آزاد به ارزش میلیاردها دلار و توافق‌­های پرسود تولید تسلیحات به شرکای مهم تجاری و دفاعی تبدیل شده­‌اند.

اردوغان در مصاحبه‌­ای گفت: «امیدوارم روسیه حمله مسلحانه انجام ندهد و اوکراین را اشغال نکند. چنین اقدامی کار عاقلانه‌­ای نخواهد بود.»

در سال 1944، «جوزف استالین» -رهبر شوروی- دستور اخراج خشونت‌آمیز صدها هزار تاتار باقی‌مانده کریمه را صادر کرد، حادثه‌ای که اردوغان و بسیاری از حامیانش آن را به تهاجم و الحاق توسط روسیه در سال 2014 تشبیه کردند.

اردوغان در اوایل فوریه به اوکراین سفر کرد تا با «ولودیمیر زلنسکی» -رئیس‌جمهور این کشور- دیدار کند و به روابط تجاری و دفاعی ترکیه با این کشور تعمیق بخشد.

او همبستگی خود را با کی‌یف در صورت بروز درگیری اعلام کرده است.

علیرغم اینکه ترکیه در طرف­‌های مخالف درگیری‌­ها در سراسر جهان شامل سوریه، لیبی و اکنون اوکراین قرار دارد، عمیقاً به روابط خود با روسیه متکی است.

حمایت ترکیه از اوکراین نشان‌دهنده نارضایتی او از گسترش روسیه در منطقه دریای سیاه است. روابط این دو نیز تحت تأثیر توافقات دوجانبه دفاعی و اقتصادی مهمی است که توسط دولت فعلی ترکیه امضا شده است.

اوکراین همچنین شریک حیاتی ترکیه در تولید و فروش تسلیحات نظامی است.

حمایت از اوکراین موجب رضایت ترکیه از متحدان غربی خود در ناتو، به ­ویژه آمریکا می­شود. آمریکا و بسیاری دیگر از متحدان ناتو از زمان کودتای جولای 2016، ترکیه را به دلیل نقض حقوق بشر مورد انتقاد قرار داده­اند.

اردوغان در 26 ژانویه گفت که برای اجتناب از جنگ آماده انجام هر کاری است. او پیشنهاد میانجیگری در مناقشه را داده است، پیشنهادی که زلنسکی نسبت به آن ابراز اشتیاق کرده است و روسیه پس از رد اولیه آن را بررسی خواهد کرد.

به گزارش رسانه دولتی ترکیه، اردوغان پس از سفر خود به کی‌یف، پوتین را نیز به ترکیه دعوت کرد. کرملین پذیرفت، اما گفت که تاریخ‌ها پس از المپیک زمستانی پکن اعلام خواهد شد.