loader image

جستجو

New Year's Resolution for America

نشنال اینترست:
قطعنامه سال نو برای آمریکا

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «نشنال اینترست» به بررسی قطعنامه سال نو برای آمریکا پرداخت و تاکید کرد: آمریکا باید در سال 2023، خودروی مافوق صوت و موشک‌های کروز مافوق صوت را توسعه داده و مستقر کند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه نشنال اینترست در یادداشت خود به‌قلم «گریگوری مور» نوشت:  آمریکا به‌شدت به یک قطعنامه سال نو برای ساخت و استقرار هر دو قابلیت سلاح‌های مافوق صوت تهاجمی و دفاع در برابر سلاح‌های مافوق صوت نیاز دارد.

چین و روسیه، هر دو آن‌ها را آزمایش و میدانی کرده‌اند، در حالی که آمریکا اولین آزمایش موفقیت‌آمیز موشکی مافوق صوت خود را تنها در دسامبر 2022 انجام داد.

نگران‌کننده‌تر اینکه آمریکا تا به امروز هیچ‌گونه سلاح مافوق صوت مستقر نکرده است و سیستم‌های دفاع موشکی موجود آمریکا هنوز وجود ندارد.

همان‌طور که «مایکل گریفین» -معاون وزیر سابق در امور تحقیقات و مهندسی- گفت: «تکثیر سیستم‌های تسلیحاتی دشمن با گستردگی جهانی، حکم می‌کند که آمریکا دیگر نمی‌تواند پناهگاه داخلی را فرض کند.»

سلاح‌های مافوق صوت موشک‌هایی هستند که با سرعت‌های مافوق صوت حرکت می‌کنند و اغلب قابلیت مانور بالایی دارند.

چین و روسیه در سال‌های اخیر، فناوری مافوق صوت را با قدرت به‌عنوان راهی برای دور زدن برتری دفاع موشکی آمریکا دنبال کرده‌اند.

موشک‌های بالستیک سنتی برای چندین دهه سریع‌تر از سرعت صوت بوده‌اند، پیش از بازگشت جو زمین را ترک می‌کنند و در مرحله پایانی خود با سرعتی وحشتناک به سمت اهداف خود سقوط می‌کنند.

با این حال، این موشک‌های بالستیک سنتی قابل مانور نیستند و دارای قوس قابل پیش‌بینی هستند که ردیابی و در نهایت ساقط کردن آن‌ها را آسان‌تر می‌کند.

سلاح‌های مافوق صوت تغییر‌دهنده بازی هستند. آن‌ها با سرعت 3800 مایل در ساعت حرکت می‌کنند و می‌توانند مانور دهند که شلیک آن‌ها را بسیار دشوار و محافظت از اهداف آن‌ها را غیرممکن می‌کند.

روسیه و چین برای غلبه بر پیشتازی آمریکا در دفاع موشکی بالستیک، مدتی است که در حال توسعه و آزمایش فناوری موشک‌های مافوق صوت بوده‌اند.

روسیه آن‌ها را به دو شکل پرتاب هوایی و پرتاب دریایی مستقر کرده است.

گفته می‌شود روسیه در ماه مارس از موشک کینژال علیه اوکراین استفاده کرده است.

چین همچنین موشک‌های کروز مافوق صوت و وسایل نقلیه مافوق صوت را آزمایش کرده است. در سال 2021، چین آزمایشی از یک HGV انجام داد که قبل از رسیدن به هدف، زمین را دور زد و ژنرال «مارک میلی» -رئیس ستاد مشترک ارتش- آن را به‌عنوان «خیلی نزدیک» به «لحظه اسپوتنیک» توصیف کرد.

از دهه 1980 و رویای رونالد ریگان در مورد سیستم دفاع موشکی «جنگ ستارگان»، آمریکا بیشتر به دفاع موشکی توجه کرد.

استراتژیست‌ها و سیاست‌گذاران آمریکا در مورد چالشی که فناوری‌هایی مانند تسلیحات مافوق صوت برای امنیت آمریکا ایجاد می‌کند تا حدودی خوش‌بین بوده‌اند.

البته چین و روسیه از فناوری‌های دفاع موشکی عقب هستند. با توجه به توانایی بالقوه تسلیحات مافوق صوت، آمریکا اخیراً دریافته است که باید سلاح‌های مافوق صوت تهاجمی را نیز به کار گیرد تا آسیب‌پذیر نشود.

امروزه آمریکا در حال پیشرفت قوی در دو حوزه قلمرو مافوق صوت است: حمله و دفاع.

با توجه به وضعیت امروزه حوزه مافوق صوت در سطح جهانی، واشنگتن باید چند قطعنامه سال نو را در نظر بگیرد.

ابتدا، آمریکا باید در سال 2023، خودروی مافوق صوت و موشک‌های کروز مافوق صوت را توسعه داده و مستقر کند.

دوم، همچنین باید تصمیم بگیرد که تا پایان سال 2024 سیستم‌های رهگیر HBTSS را توسعه داده، آزمایش کند و استقرار دهد. دشمنان آمریکا با سیستم‌های موشکی مافوق صوت خود به جلو حرکت می‌کنند و آمریکا نمی‌تواند از پیشرفت جا بماند.

در حال حاضر، میهن با توجه به آسیب‌پذیری‌هایش در برابر سلاح‌های مافوق صوت امن نیست.

برای سال 2023، آمریکا به قدرت مافوق صوت نیاز دارد. امنیت میهن آمریکا و متحدان و پایگاه‌های آمریکا در خارج از کشور ممکن است فقط به آن بستگی داشته باشد.