loader image

جستجو

The triangle of Russia, Turkey, Iran following developments in West Asia

نشنال:
مثلث روسیه ترکیه ایران به دنبال تحولات در غرب آسیا

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «نشنال» در یادداشت تازه خود با اشاره نشست تهران،‌ به بررسی موضوع مثلث روسیه ترکیه ایران به دنبال تحولات در غرب آسیا،‌ پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه نشنال در یادداشت تازه خود به‌قلم «راغده درغام» نوشت:  «رجب طیب اردوغان» هفته گذشته در تهران به «ولادیمیر پوتین» اعلام کرد که قاطعانه با طرح مسکو برای واگذاری کنترل سوریه به ایران، مخالف است.

اردوغان به طریق ملایم‌تری به ایرانی‌ها هشدار داد و گفت که آنکارا گسترش حمایت تهران از حکومت اسد را نخواهد پذیرفت.

او افزود که این طرح‌ها تنها آرزویی بدون چشم‌انداز واقعی هستند. اما اردوغان همچنین تاکید کرد که هرگونه تلاش ایران برای تسلط بر سوریه، در تضاد مستقیم با منافع ملی ترکیه خواهد بود و آنکارا در مورد منافع ملی خود بسیار جدی است.

در همین حال، رهبری ایران به پوتین تأیید کرد که آماده است کنترل سوریه را در دست گیرد. پوتین اذعان داشت که نقش روسیه در این کشور به دلیل مشغله با اوکراین در حال کاهش است. رئیس‌جمهور روسیه ضمن پذیرش هشدار اردوغان در مورد ایران، به رهبران جمهوری اسلامی گفت که مسکو متحد استراتژیک تهران باقی می‌ماند و بدون توجه به دیدگاه‌ها و تهدیدهای اردوغان، از تهران خواست تا در این مقطع زمانی جایگزین روسیه در سوریه شود.

به گفته منابع، پوتین فراتر رفت و پذیرفت که آینده لبنان، تابع خواست ایران است.

برخلاف برخی تصورات، نشست تهران در پاسخ به نشست سران شورای همکاری خلیج‌فارس در جده در اوایل ماه جاری برگزار نشد.

این طرح، تلاشی برای دستیابی به تقسیم سه‌جانبه سوریه بود. و در حالی که همه طرف‌ها بر ادامه گفت‌و‌گو توافق کردند، هیچ نتیجه‌ای حاصل نشد.

اردوغان علاقه چندانی به همکاری با روسیه در سوریه نشان نداد. در حقیقت، او به نوعی به پوتین گفت که مشتاق همکاری با روسیه است تا دو کشور بتوانند از درگیری دور بمانند.

وی همچنین مجدداً تأکید کرد که ارزیابی ترکیه از منافعش تغییر نکرده است و آنکارا در صورت نیاز به عملیات نظامی در سوریه ادامه خواهد داد.

به هر حال، تهران کنترل بر سوریه را برای پروژه منطقه‌ای خود حیاتی می‌داند. این کشور به دنبال گسترش آن چیزی است که آن را «خط مقدم» نبرد خود با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) می‌داند؛ این خط مقدم از لبنان تا سوریه ادامه دارد.