loader image

جستجو

The gradual death of the JCPOA

وال استریت ژورنال:
مرگ تدریجی برجام

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «وال استریت ژورنال» در مقاله‌ تازه خود ضمن اشاره به مرگ تدریجی برجام،‌ تاکید کرد: اگر آمریکا به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کند و خود را در باتلاق دیگری در غرب‌آسیا ببیند، تأثیرات آن در داخل و خارج نیز وحشتناک خواهد بود.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه وال استریت ژورنال مقاله تازه  خود را به‌قلم «والتر راسل مید» منتشتر کرد که درآن آمده است: بایدن با آزمونی روبه رو خواهد شد که شبیه هیچ آزمون دیگری نیست، زیرا پوتین و شی، قدرت جهانی آمریکا را در حال تزلزل می‌بینند.

از زمانی که دونالد ترامپ، آمریکا را از توافق برجام خارج کرد، این توافق نه مرده و نه زنده است، و در حالت نامشخصی قرار گرفته است.

با نزدیک شدن ایران به بمب هسته‌ای، به نظر می‌رسد این داستان رو به پایان است.

در ماه دسامبر، آنتونی بلینکن گفت: «آنچه که ما اجازه نخواهیم داد این است که ایران در مذاکرات، در عین حال برنامه خود را پیش ببرد.» ایران به این حرف‌ها گوش نکرد و از آن زمان تاکنون برنامه هسته‌ای خود را پیش می‌برد. هفته گذشته، رئیس اطلاعات بریتانیا به خبرنگاران گفت که ایران تصمیم گرفته است شروط آمریکا را برای ورود مجدد به توافق رد کند، اگرچه اجازه می‌دهد مذاکرات ادامه یابد.

به قول رابرت مالی، «شما نمی‌توانید یک مرده را زنده کنید.»

یکی از دلایلی که اجازه می‌دهیم مذاکرات برای مدت طولانی ادامه داشته باشد، پیامدهای ناخوشایند پذیرش شکست آن‌ است. پایان قطعی توافق با ایران تقریباً به طور قطع دولت را مجبور خواهد کرد که بین پذیرش یک ایران مجهز به سلاح هسته‌ای و آغاز رویارویی که احتمالاً به جنگ دیگری برای آمریکا در غرب‌آسیا ختم خواهد شد، یکی را انتخاب کند.

متأسفانه، زمان به نفع بایدن نبود. مذاکرات ایران به سمت شکست پیش رفته است زیرا موقعیت بین‌المللی آمریکا کمتر امن شده است و امروز فروپاشی قریب‌الوقوع توافق بخشی از بحران جهانی قدرت آمریکاست. به نظر می‌رسد شی جین پینگ و ولادیمیر پوتین بیشتر علاقه‌مند به تقویت تعهد ایران به اتحاد ضد آمریکایی هستند. بحران با تهران در لحظه‌ای بسیار سودمند برای روسیه و چین رخ می‌دهد.

اگر آمریکا بخواهد پاسخی مؤثر به این ترکیبی از تهدیدات استراتژیک ایجاد کند، رهبران سیاسی ما باید فراتر از سرزنش‌ها بر سر سرنوشت برجام اقدام کنند. سوالی که اکنون پیش روی ماست این نیست که در سال 2015 یا 2018 حق با دموکرات‌ها بود یا جمهوری‌خواهان.

اگر دولت بایدن نتواند این خط را حفظ کند، عواقب آن برای قدرت آمریکا در غرب‌آسیا و در سطح جهان شاید غیرقابل برگشت خواهد بود. اگر آمریکا به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کند و خود را در باتلاق دیگری در غرب‌آسیا ببیند، تأثیرات آن در داخل و خارج نیز وحشتناک خواهد بود.