loader image

جستجو

Military comparison of Russia and NATO.jpg1

کویینسی:
مقایسه نظامی روسیه و ناتو

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «کویینسی» در یادداشت تازه خود با اشاره به مقایسه نظامی روسیه و ناتو، نوشت: میزان تهدید نیروهای زمینی روسیه امروز برای ناتو درمقایسه با روزهایی که ارتش‌های بزرگ شوروی در البه و دانوب ایستاده بودند، بسیار ناچیز به نظر می‌رسد.

فهرست مطالب

 به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ اندیشکده کویینسی در یادداشت تازه خود به‌قلم «آناتول لیون» نوشت: حمله روسیه به اوکراین و جنایاتی که با آن همراه شده، طبیعتاً باعث نگرانی عمیق در سراسر اروپا شده است.

سیاست استراتژیک جدید ناتو برای دهه آینده، روسیه را «مهم‌ترین تهدید برای امنیت اعضا در منطقه یورو آتلانتیک» می‌خواند.

اما قبل از اختصاص منابع عظیم اضافی برای مقابله با روسیه، ایده خوبی است که نگاهی به منابع نظامی این کشور و ماهیت و میزان تهدید نظامی مسکو برای ناتو بیندازیم. ما نباید فراموش کنیم که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، چگونه آژانس‌های اطلاعاتی غربی به این نتیجه رسیدند که تخمین‌هایشان از قدرت نظامی شوروی بسیار اغراق‌آمیز بود؛ «مانند پیش‌بینی‌های غرب مبنی بر پیروزی آسان روسیه بر اوکراین در سال جاری». به هر حال، منابع آمریکا و غرب نامحدود نیست.

از نظر هزینه‌های نظامی، آمریکا و ناتو به طور قابل‌توجهی از روسیه پیشی گرفته‌اند. در سال 2021، روسیه حدود 66 میلیارد دلار برای ارتش خود هزینه کرده است.

اعضای اروپایی ناتو به تنهایی بیش از چهار برابر آن هزینه کردند. آمریکا بیش از 11 برابر یعنی «801 میلیارد دلار» هزینه کرد. علاوه بر این، دولت‌های اروپایی، از جمله آلمان، وعده افزایش شدید هزینه‌های نظامی مربوط به ناتو را داده‌اند.

حتی اگر نیروهای عظیمی را که آمریکا در اقیانوس اطلس مستقر کرده، کنار بگذاریم، ناوگان اروپایی ناتو به تنهایی تقریباً چهار برابر تعداد ناوهای جنگی روسیه است.

باتوجه به همه‌ این‌ها، ادعاها مبنی بر اینکه روسیه می‌تواند تهدیدی جدی برای ناتو در دریای مدیترانه باشد، قانع‌کننده به نظر نمی‌رسد. اسکادران مدیترانه روسیه معمولاً فقط از سه ناوچه و 6 زیردریایی معمولی تشکیل شده است.

ناوگان ششم آمریکا به تنهایی دارای حدود 40 کشتی جنگی، از جمله یک ناو هواپیمابر است که نه تنها توسط سایر نیروهای دریایی ناتو، بلکه از سوی نیروهای هوایی آن نیز پشتیبانی می‌شود.

در آینده، بخش بزرگی از ارتش روسیه در حال جنگ در اوکراین یا محافظت در برابر حملات اوکراینی خواهد بود. برآوردهای اطلاعاتی آمریکا و بریتانیا حاکی از آن است که روسیه در حال حاضر حدود یک چهارم قدرت جنگی مؤثر خود را در اوکراین از دست داده است.

بنابراین، میزان تهدید نیروهای زمینی روسیه امروز برای ناتو درمقایسه با روزهایی که ارتش‌های بزرگ شوروی در البه و دانوب ایستاده بودند، بسیار ناچیز به نظر می‌رسد.