loader image

جستجو

Moqtada Sadr is in danger of isolation

رویترز:
مقتدی صدر در خطر انزوا قرار می‌گیرد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

خبرگزاری «رویترز»  نوشت: در گزارشی با اشاره به اینکه مقتدی صدر در انتخابات 2021 اکتریت پارلمان را به‌دست آورد،‌ نوشت: پس از تلاش یک ساله برای تشکیل کابینه‌ای بدون عناصر نزدیک به ایران، شکست خورد و تصمیم به کناره‌گیری گرفت و در حال حاضر منزوی به نظر می‌رسد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ خبرگزاری رویترز در گزارشی به‌قلم «احمد رشید» عنوان کرد: «مقتدی صدر» روحانی مسلمان شیعه که به مدت دو دهه بر سیاست عراق تسلط داشت، پس از عقب‌نشینی از سیاست، رقبای مورد حمایت ایران را جسورتر کرد و چشم‌انداز شعله‌ور شدن نبرد میان جناح‌ها را افزایش داد، صدر در حال حاضر منزوی به نظر می‌رسد.

ایران که ده‌ها گروه شبهه‌نظامی شیعه‌ مسلح را در همسایه خود کنترل می‌کند، اکنون ممکن است فرصتی برای گسترش نفوذ خود بر دولت عراق داشته باشد که بدترین سناریو برای آمریکا و متحدانش است.

اگرچه صدر در انتخابات 2021 اکثریت پارلمان را به دست آورد، اما پس از تلاش یک ساله برای تشکیل کابینه‌ای بدون عناصر نزدیک به ایران، شکست خورد و تصمیم گرفت در ماه آگوست کناره‌گیری کند.

 تصمیم صدر ممکن است او را مانند صدام حسین، به گوشه رانده باشد.

«علی الاقابی» یکی از یاران صدر، گفت: «برخی از پیروانی که از سید مقتدی حمایت می‌کنند، شروع به شکایت کرده‌اند که عقب‌نشینی از سیاست و پارلمان راه را برای کنترل دولت توسط احزاب فاسد بازتر می‌کند.»

 او به رویترز گفت: «متاسفانه اکنون این اتفاق افتاده است.» چهار مقام امنیتی به رویترز گفتند که «محمد السودانی» -نخست‌وزیر‌‌ جدید- چندین پست ارشد امنیتی را تغییر داده و مقامات نزدیک به احزاب مورد حمایت ایران را در سمت‌های حساس مانند رئیس اطلاعات نظامی منصوب کرده است.

 این پست قبلاً در اختیار یک مقام غربگرا بود. سودانی به طور خصوصی درخواست مخالفان صدر برای برکناری مقامات حامی دولت صدر را رد کرده است، زیرا از این که عراق را به خشونت بازگرداند می‌ترساند.

 این روایت توسط چهار قانونگذار شیعه که در نشست‌های بین سیاستمداران سودانی و شیعه در 20 اکتبر و 11 دسامبر شرکت کردند، تأیید شد.

پیروان صدر پس از کناره‌گیری وی از سیاست به خیابان‌ها آمدند و کشور برای مدت کوتاهی به سمت جنگ داخلی بین جناح‌های شیعه پیش رفت تا اینکه اعتراضات متوقف شد.

یکی از مقامات دولتی شیعه که در جلسات هفتگی کابینه شرکت می‌کند، گفت: سودانی در تلاش است تا اژدها را بیدار نکند.

دفتر سودانی به درخواست اظهارنظر درباره امتناع وی از حرکت علیه مقاماتی که با صدر ارتباط دارند، پاسخی نداد.