loader image

جستجو

Supporters of the Ukrainian war should learn from the fear of the Poles

نیوزویک
موافقان جنگ اوکراین از ترس لهستانی ها عبرت بگیرند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «نیوزویک» در یادداشتی با اشاره به سقوط موشک در خاک لهستان در هفته‌گذشته و ادعای امریکا مبنی بر حمله موشکی روسیه و احتمال درگیری بین دو قدرت هسته‌ای، تاکید کرد: موافقان جنگ اوکراین از ترس لهستانی ها عبرت بگیرند

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه نیوزویک در یادداشتی به‌قلم «جاناتان توبین» نوشت:هفته گذشته برای چند ساعت، بدترین سناریوی ممکن برای جهان نزدیک می‌شد که در آن جنگ بین آمریکا و روسیه نزدیک بود.

هنگامی که یک «مقام ارشد اطلاعاتی» آمریکا به آسوشیتدپرس گفت که موشک‌های روسی وارد لهستان شده و دو نفر را کشته‌اند، زنگ خطر به صدا درآمد.

تمایل سازمان اطلاعاتی آمریکا برای ادعای اینکه حمله موشکی کار روسیه بوده، این احتمال را ایجاد کرد که لهستان ممکن است به ماده 5 منشور ناتو استناد کند.

چنین فراخوانی آمریکا و سایر اعضای ائتلاف را ملزم ‌می‌کند که از لهستان دفاع کنند.

این به معنای جنگ بین آمریکا و فدراسیون روسیه است، طبق تعاریف درگیری بین دو قدرت هسته‌ای، جنگ جهانی سوم را آغاز می‌کند. خوشبختانه، این سناریوی ترسناک عملی نشد.

به لطف اینترنت، عکس‌هایی که از لاشه هواپیما در سایت پرژوودوف لهستان منتشر شد، مشخص شد که موشک اوکراینی بوده نه روسی.

تایید اینکه کشته‌های لهستانی در نتیجه سقوط یک موشک اوکراینی به خاک لهستان بوده‌ است، باعث آرامش مردم جهان شد.

با این حال، هم کاخ سفید و هم ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، سخنان ولودیمیر زلنسکی را تکرار و اعلام کردند که اگرچه اوکراین از نظر فنی آسیب را وارد کرده، اما باز هم تقصیر روسیه است.

بسیاری از حامیان اوکراین طوری از روسیه صحبت می‌کنند که گویی دیوار برلین هنوز پابرجاست و ارتش‌های متعارف پیمان ورشو در آلمان شرقی آماده حمله به اروپای غربی به دستور کرملین هستند.

اما این تصور که ارتشی که به طور پیوسته از اوکراین عقب‌نشینی می‌کند، تهدیدی برای حمله به یک کشور ناتو محسوب می‌شود، بعید است.

با این وجود، روسیه هنوز سلاح‌های هسته‌ای بی‌شماری در اختیار دارد. این بدان معناست که واشنگتن باید با توجه به احتمال بعید درگیری مستقیم بین ناتو و فدراسیون روسیه با احتیاط رفتار کند.

در عوض، گفتمان غرب در مورد مناقشه همچنان تند و خصمانه است. دولت بایدن بیشتر نگران این است که نگذارد جنگ به چیزی جز شکست صریح روسیه ختم شود تا از گسترش درگیری جلوگیری کند.

موفقیت اوکراین در میدان نبرد ‌قابل‌توجه بوده است، اما احتمال اینکه بتواند هر وجب از زمینی را که روسیه از فوریه گرفته، بازیابی کند، بسیار اندک است.

شانس اوکراین برای بازپس‌گیری تمام دونباس یا کریمه که در سال 2014 تصرف شد، وجود ندارد.