loader image

جستجو

مکرون

موسسه کشورهای عربی خلیج فارس: قمار مکرون در خلیج فارس نتیجه داد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

موسسه «کشورهای عربی خلیج‌ فارس» در یادداشت خود با اشاره به سفرهای مکرون به کشورهای حاشیه خلیج فارس و واسطه‌گری بین عربستان و لبنان نوشت: تاکنون سیاست‌ورزی مکرون باعث تقویت حضور فرانسه در خاورمیانه شده است و قمار مکرون در خلیج فارس نتیجه داد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، موسسه کشورهای عربی خلیج فارس در یادداشت تازه خود به‌قلم «حمدالله بایکار» نوشت: در دسامبر 2017، نیویورک تایمز، «امانوئل مکرون» -رئیس جمهور فرانسه- را چهره عمومی دیپلماسی غرب در خاورمیانه اعلام کرد. چهار سال پس از آن، با وجود شکست در لیبی و درگیری با رئیس‌جمهور ترکیه، تعامل مکرون عمیق‌تر شد، زیرا او اخیرا در سفری موفقیت‌آمیز به خلیج فارس قراردادهای دفاعی سودآور با امارات و عربستان را نهایی کرد. سفر مکرون به عربستان، امارات و قطر نیز در آستانه انتخاب مجدد او در آوریل 2022 مهم است.

به نظر می­رسد آمریکا بیش از یک دهه است که از خاورمیانه عقب­‌نشینی کرده است. در همین حال، بریتانیا، متحد کشورهای عربی خلیج فارس، از زمان برگزیت در نگرانی­‌های داخلی غوطه‌­ور بوده است، حتی اگر به دنبال مشارکت تجاری جهانی برای جبران خسارات متحمل شده بابت خروج از اتحادیه اروپا باشد.

امارات دوست فرانسه بوده است. با این حال، روابط در دوران ریاست‌جمهوری مکرون قوی­تر شده است.

فرانسه پس از آمریکا و بریتانیا سومین صادرکننده بزرگ سلاح به عربستان است. برخلاف رهبران هر دو کشور، مکرون سرمایه سیاسی کافی برای فشار داخلی در راستای توقف فروش تسلیحات به دلیل بدتر شدن وضعیت انسانی در یمن را داشت.

با این حال، همه چیز در خلیج فارس آرام نیست. اصرار مکرون بر اجازه انتشار و نمایش کاریکاتورهای طنز پیامبر اسلام پس از سر بریدن یک معلم فرانسوی در اکتبر 2020 با واکنش شدیدی از سوی کویت مواجه شد.

سفر مکرون به خلیج فارس محدود به معاملات تسلیحاتی و سرمایه­گذاری نبود. او همچنین خود و فرانسه را به‌عنوان میانجی‌، به‌ویژه در سفرش به ریاض، معرفی کرد. مکرون سعی نمود تا میان عربستان و لبنان وساطت کند. تنش­ها پس از انتقاد «جورج کرداهی» -وزیر اطلاعات عربستان- از دخالت نظامی این کشور در یمن افزایش یافت.

کرداهی درست یک روز قبل از سفر مکرون به عربستان از سمت خود استعفا داد، به این امید که مذاکره برای رئیس‌جمهور فرانسه آسان شود. مکرون موفق به برقراری تماس تلفنی مشترک با «نجیب میقاتی» -نخست­وزیر لبنان- و «محمد بن سلمان» شد. وی از ابتکار عربستان و فرانسه برای کمک به لبنان جهت خروج از بحران عمیق اقتصادی خبر داد.

تاکنون، سیاست­‌ورزی مکرون در خلیج فارس و خاورمیانه حضور فرانسه را در منطقه تقویت کرده است.