loader image

جستجو

US mediation in Israeli-Saudi talks

کان 11:
میانجیگری آمریکا در مذاکرات اسرائیل و عربستان

مرکز مطالعات سورین

چکیده

رسانه «کان 11» به‌نقل از روزنامه وال استریت ژورنال خبر از میانجیگری آمریکا در مذاکرات اسرائیل و عربستان داد و نوشت: ورود تعدادی از تجار اسرائیلی به ریاض  در راستای تلاش برای تعمیق روابط اقتصادی دو کشور تایید شده است.

فهرست مطالب

 به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، رسانه «کان 11» به‌نقل از روزنامه وال استریت ژورنال نوشت: آمریکا میان اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و عربستان در مذاکرات بر سر توافقات اقتصادی و امنیتی بین دو کشور میانجیگری می‌کند.

در بخشی از این مذاکرات، اسرائیل و عربستان در مورد برقراری روابط تجاری، تنظیم ترتیبات امنیتی و تصویب عبور پروازها از اسرائیل(رژیم صهیونیستی) بر فراز قلمروهای این پادشاهی محافظه‌کار رایزنی می‌کنند.

علاوه بر این، کشورها در حال بحث در مورد اعطای کنترل کامل استراتژیک جزایر دریای سرخ به این کشور خلیج‌فارس هستند.

در عربستان در مورد حمایت از روابط با اسرائیل تغییری در افکار عمومی ‌ایجاد شده است.

به نوشته وال استریت ژورنال، منابع درگیر در این مذاکرات اعلام کردند که ورود تعدادی از تجار اسرائیلی به ریاض پایتخت این کشور در راستای تلاش برای تعمیق روابط اقتصادی دو کشور تایید شده است.

حدود سه ماه پیش رسانه‌های سعودی گزیده‌ای از مصاحبه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان با مجله آمریکایی آتلانتیک را منتشر کردند.

در گزیده‌ای که در خبرگزاری رسمی ‌پادشاهی نیز منتشر شد، از ولیعهد در مورد سفر «نفتالی بنت» به امارات پرسیده شد که آیا کشورش از دیگر کشورهای عربی پیروی و روابط دیپلماتیک با اسرائیل برقرار خواهد کرد یا خیر؟ بن سلمان پاسخ داد: ما اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را دشمن نمی‌بینیم، ما آن را متحد احتمالی می‌دانیم و منافع زیادی وجود دارد که می‌توان با هم به آن دست یافت.

وی افزود: قبل از برقراری روابط با اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  باید در مورد مسئله فلسطین راه‌حلی حاصل شود. توافق بین کشورهای خلیج‌فارس این است که هیچ کشوری دست به تحرکات سیاسی، امنیتی و اقتصادی آسیب‌زا به دیگر کشورها نمی‌زند. همه کشورها به این امر متعهد هستند.»