loader image

جستجو

Prince Abdul Aziz bin Saud bin Nayef Travels to Pakistan

میدل ایست ‌آی: دلایل سفر وزیر کشور عربستان به پاکستان چیست؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

پایگاه «میدل ایست آی» در یادداشت تازه خود ضمن اشاره به سفر یک روزه «شاهزاده عبدالعزیز بن سعود بن نایف» به اسلام آباد، به بررسی دلایل سفر وزیر کشور عربستان به پاکستان پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ پایگاه میدل ایست آی در یادداشت تازه خود به‌قلم «سال احمد» نوشت:«شاهزاده عبدالعزیز بن سعود بن نایف» -وزیر کشور عربستان- در سفر یک روزه خود در روز دوشنبه وارد پاکستان شد تا اتحاد خود با این کشور را تقویت سازد.

عربستان که از سال 2014 تاکنون درگیر جنگ در یمن بوده، به دنبال دریافت حمایت نظامی و دیپلماتیک برای مبارزه با حوثی‌های وابسته به ایران است، به‌ویژه پس از اینکه آمریکا سال گذشته سامانه‌های موشکی پاتریوت خود را از این کشور خارج کرد.

پاکستان هم در منطقه به یک دوست نیاز دارد. حمله اخیر جدایی‌طلبان بلوچ مستقر در ایران به یک پایگاه نظامی بزرگ در پاکستان با تعداد زیادی کشته و زخمی به پایان رسید.

تشکیلات پاکستانی در حال حاضر در حال بحث در مورد چگونگی پاسخ به آنچه که تلاش‌های ایران برای بی ثبات کردن منطقه دانسته شده، می‌باشد.

پاکستان به طور سنتی در درگیری بین عربستان و ایران بی‌طرف باقی مانده است، اما تحلیلگران می‌گویند ممکن است این وضعیت تغییر کند.

پایگاه میدل ایست آی از کارشناسان پرسید که عربستان و پاکستان چه می‌خواهند و به یکدیگر چه نیازی دارند؟

«عمر کریم» -یکی از کارشناسان مدعو در اندیشکده «روسی»- که یک اندیشکده بریتانیایی است می‌گوید که شاهزاده عبدالعزیز در تلاش برای متقاعد کردن پاکستان به اتخاذ موضع سخت‌تر علیه ایران در اسلام آباد است.

او به میدل ایست آی گفت که سعودی‌ها برای مبارزه با حوثی‌ها در یمن کمک می‌خواهند. در حالت ایده‌آل، آن‌ها به اشتراک‌گذاری اطلاعات و یک تیپ نظامی پاکستانی در عربستان در نقش تدافعی نیاز دارند.

«محمد اطهر جاوید» -مدیر اندیشکده «پاکستان هوس» یک اندیشکده مستقر در اسلام آباد- می‌گوید که وضعیت امنیتی عربستان تیره و تار به نظر می‌رسد و از زمانی که آمریکا حمایت خود را لغو کرد، توانایی دفاع هوایی عربستان به طور خطرناکی پایین آمده است.

به گفته تیم لندرکینگ، فرستاده ویژه آمریکا در یمن، در سال 2021، حوثی‌ها 375 حمله فرامرزی به عربستان انجام دادند که شامل حملات موشکی و پهپادی نیز می‌شد.

یکی دیگر از نکات مهم، اشتراک اطلاعات است.

سعودی‌ها می‌ترسند ایران تعداد حوثی‌ها را با مزدورانی که از جنگ در سوریه بازگشته‌اند تقویت کند و احساس می‌کنند پاکستان ممکن است بتواند کمکی کند.

تیپ شبهه‌نظامیان زینبیون عمدتاً از پاکستانی‌های شیعه تشکیل شده است که توسط سپاه پاسداران ایران استخدام شده‌اند. آن‌ها مدتی است که در کنار نیروهای دولتی در سوریه می جنگند، اما بسیاری از آن‌ها اکنون بازگشته‌اند.

«اسماعیل قاآنی» از سپاه یکی از نگرانی‌های اصلی سعودی‌ها و پاکستانی‌ها است. قاآنی در حال حاضر -رئیس نیروی قدس- واحد زبده ایران که وظیفه عملیات برون مرزی را بر عهده دارد است، و در امور افغانستان و پاکستان خبره است.

عربستان نگران است که قاآنی بتواند جوانان شیعه را در افغانستان و پاکستان جذب کند، آن‌ها را با جنگجویان سابق زینبیون جفت کند و آن‌ها را به یمن هدایت کند.

تحلیلگران موافق هستند که پاکستان در یک بن‌بست قرار گرفته است. این کشور باید سعودی‌ها را راضی کند، اما فاصله خود را از جنگ در یمن حفظ کند و در عین حال تنش‌ها با ایران را هم پنهان کند.

آنچه که در پیش است تا حد زیادی به چگونگی پیشرفت وضعیت در بلوچستان بستگی دارد.

سربازان پاکستانی در گذشته عملیات امنیتی مرزی را در عربستان انجام داده‌اند، اما به یمن نرفته‌اند.

به جای خطر درگیری آشکار با شبهه‌نظامیان تحت حمایت ایران، پاکستان خود را به نقش‌های استراتژی، مشاوره و آموزشی محدود می‌کند.

شهرت عربستان در خطر است، به همین دلیل است که ناگزیر به نزدیک شدن به پاکستان است.