loader image

جستجو

Ignoring the judicial crisis in Lebanon by Biden

نشنال اینترست:
نادیده گرفته شدن بحران قضایی لبنان توسط بایدن

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «نشنال اینترست» در یادداشتی ضمن اشاره به نادیده گرفته شدن بحران قضایی لبنان توسط بایدن، تاکید کرد: دولت بایدن باید تلاش‌های خود را روی کشوری متمرکز کند که واقعاً به کمک نیاز دارد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه نشنال اینترست در یادداشتی به‌قلم «ناتالی ایکانو» نوشت: اگر بایدن نگران پیامدهای اصلاحات قضایی در دولت یهودی با سابقه طولانی بحث‌های مدنی و سازش است، باید بیشتر نگران لبنان باشد، جایی که یک سازمان تروریستی تعیین‌شده‌ توسط آمریکا قبلاً حاکمیت قانون را از بین برده است.

بایدن در ‌‌‌‌‌گفت‌و‌گو با خبرنگاران این هفته از بنیامین نتانیاهو اسرائیلی درخواست کرد تا در مورد پیشنهادهای خود برای بازنگری در دستگاه قضایی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) مصالحه کند تا مبادا حکومتش را در هرج‌ومرج پایدار فرو برد.

بایدن و مشاوران ارشد او فشارهای مستمری را بر دولت نتانیاهو در خصوص بازنگری قضایی اعمال کرده‌اند، حتی اگر این موضوع مربوط به سیاست داخلی اسرائیل باشد.

در همین حال، هرج‌ومرج پایدار از قبل به لبنان همسایه رسیده است، جایی که یک دولت همسو با حزب‌الله به‌طور مداوم حاکمیت قانون و اختیارات قوه قضاییه را زیر و رو می‌کند.

این کشور از ماه اکتبر بدون رهبر بوده و قادر به انتخاب رئیس‌جمهور نیست. البته اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  یک متحد نزدیک است، درحالی‌که لبنان یک دوست اسمی است که میلیاردها دلار کمک آمریکا را جذب می‌کند، اما اغلب بیشتر از واشنگتن به تهران پاسخگو است.

در ماه آگوست 2020، لبنان (به معنای واقعی کلمه) توسط یک انفجار مهیب در بندر بیروت لرزید.

حدود 2750 تن نیترات آمونیوم که سال‌ها در بندر ذخیره شده بود، منفجر شد.

بیش از 200 نفر از جمله چندین شهروند آمریکایی جان باختند، هزاران نفر مجروح شدند و صدها هزار نفر بی‌خانمان شدند.

سوابق عمومی حاکی از آن است که مقامات لبنانی از خطرات ناشی از مواد شیمیایی در بندر آگاه بوده و نتوانسته‌اند مطابق آن اقدام کنند.

مردم لبنان، دولت آمریکا و جامعه بین‌المللی خواستار پاسخگویی و عدالت شده‌اند، اما تاکنون به هیچ‌یک از این دو عمل نشده است.

مقامات آمریکایی همچنان از مقامات لبنانی می‌خواهند که «تحقیقات سریع و شفاف» را انجام دهند، این به‌رغم نشان‌‌های روشنی است که دستور رهبری حزب‌الله اجازه آن را نمی‌دهد.

دیگر نیازی به انتظار برای لبنان به‌منظور اجرای اصلاحات حیاتی نیست.

واشنگتن به عدالت برای قربانیان آمریکایی این انفجار و تشویق به بازنگری در سیستم سیاسی دارای مشکل لبنان علاقه دارد.

دولت بایدن باید تلاش‌های خود را روی کشوری متمرکز کند که واقعاً به کمک نیاز دارد.