loader image

جستجو

آیا چین واقعا به تایوان حمله خواهد کرد

نایتین فورتی فایو: آیا چین واقعا به تایوان حمله خواهد کرد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «نایتین فورتی فایو» در یادداشت با اشاره به اینکه چین چالش پیش روی پنتاگون است و احتمال حمله به تایوان یک سناریوی سریع الوقوع است،‌ به بررسی این پرسش پرداخت که آیا چین واقعا به تایوان حمله خواهد کرد؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه نایتین فورتی فایو در یادداشت تازه خود به‌قلم «ستاوروس اطلمازوگلو» نوشت: در خلال شهادت اخیر در کنگره، پنتاگون تعهد خود را به قانون روابط تایوان تایید کرد، اما رسماً به دفاع از کشور جزیره‌ای کوچک متعهد نشد، که در راستای سیاست ابهام استراتژیک است که دهه‌ها سیاست خارجی آمریکا را هدایت می‌کند.

به گفته یک مقام ارشد وزارت دفاع، چین «تهدید سریع پنتاگون» بوده و خواهد ماند.

چین ممکن است به تایوان حمله کند.

«الی راتنر» -دستیار وزیر دفاع در امور امنیتی هند و اقیانوسیه- در شهادتی در اوایل دسامبر در برابر کمیته روابط خارجی سنا گفت که علی­رغم ادعاهای چین در مورد اتحاد مجدد صلح‌آمیز، پکن از تهدید نظامی برای دستیابی به اهداف خود استفاده کرده ­است.

متأسفانه، اگرچه جمهوری خلق چین علناً از اتحاد مسالمت‌آمیز با تایوان حمایت می­کند، اما رهبران پکن هرگز استفاده از تهاجم نظامی را کنار نگذاشته­اند. در واقع، [ارتش چین] به احتمال زیاد در حال آماده شدن برای یک رویداد احتمالی برای متحد کردن تایوان با جمهوری خلق چین با زور است، در حالی که همزمان تلاش می‌کند تا از جانب تایوان مانع به تاخیر انداختن یا انکار مداخله شخص ثالث شود.

راتنر در ادامه گفت که چین چالش پیش روی پنتاگون است و حمله احتمالی این کشور به تایوان یک «سناریوی سریع الوقوع» است. گزارش‌های اخیر حضور نیروهای عملیات ویژه آمریکا را در این کشور جزیره‌ای نشان داده است که همتایان محلی خود را با مهارت‌های لازم برای جلوگیری از تهاجم چین یا دریافت هزینه‌های بالا آموزش می‌دهند.

راتنر گفت: «تلاش‌های پنتاگون برای جلوگیری از تجاوز [جمهوری خلق چین] و تقویت دفاعی تایوان به تنهایی انجام نخواهد شد، و افزود که سایر کشورهای منطقه و سراسر جهان درک می‌کنند که تجاوز چین به تایوان ممکن است آن‌ها را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

اما تایوان همچنین باید قابلیت‌های نظامی قدرتمندی را برای افزایش بازدارندگی و هزینه برای چین در صورت تهاجم احتمالی ایجاد کند. اگرچه تایپه به طور فزاینده‌ای بر ارتش خود سرمایه‌گذاری می‌کند، اما هنوز راه­های زیادی برای رفتن باقی مانده است. راتنر افزود: تایوان باید سرمایه‌گذاری در این قابلیت‌های حیاتی را با تمرکز برابر بر افزایش انعطاف‌پذیری، حمایت از ادغام نظامی-غیر نظامی و ایجاد استراتژی‌ای که شامل دفاع عمیق باشد، تکمیل کند.