loader image

جستجو

Netanyahu spoke about Iran and Saudi Arabia

هاآرتص:
نتانیاهو درباره ایران و عربستان صحبت کرد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «هاآرتص» نوشت: نخست‌وزیر اسرائیل  انتظارات زیادی از دولت آمریکا در دوره آینده دارد و روز دوشنبه دور میز درباره تقویت همکاری با آمریکا در دوران پس از فروپاشی توافق هسته‌ای ایران صحبت کرد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه هاآرتص در یادداشتی نوشت:  «آنتونی بلینکن» -وزیر امور خارجه آمریکا- در اسرائیل(رژیم صهیونیستی)،  به‌عنوان فردی مؤدب و گاهی بیش از حد مؤدب شناخته می‌شود

یک مقام اسرائیلی که با دولت آمریکا کار می‌کرد، در مورد او شهادت داد که نمی‌داند چگونه روی میز بکوبد. به همین دلیل، اظهارات چشمگیر دیروز او در کنار بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، یک اتفاق غیرعادی بود.

اگرچه وزیر مؤدب از طرح تضعیف سیستم قضایی نامی ‌نبرد و به صراحت از درخواست‌ها برای تعطیلی شرکت پخش عمومی انتقاد نکرد، اما سخنان ضمنی وی بیانگر ترس واقعی از آسیب رساندن به ارزش‌های اساسی یک حکومت دموکراتیک بود:

احترام به حقوق بشر، یک نظام حقوقی برابر، حقوق گروه‌های اقلیت، حاکمیت قانون، مطبوعات آزاد و جامعه مدنی قوی. نتانیاهو سعی کرد درمان این ضربه را پیش‌بینی کند.

درست قبل از بیانیه، او سعی کرد ارزش انتقاد را کم‌اهمیت جلوه دهد. او گفت: به شما اطمینان می‌دهم که کشورهای ما هر دو دموکراتیک قوی باقی خواهند ماند.

نخست‌وزیر انتظارات زیادی از دولت آمریکا در دوره آینده دارد و دیروز دور میز درباره تقویت همکاری با آمریکا در دوران پس از فروپاشی توافق هسته‌ای ایران صحبت کرد.

در روزهای اخیر رسانه‌ها مملو از کنایه‌هایی مبنی بر همکاری دو کشور برای حملات عمیق در ایران شده‌اند.

در عین حال، نتانیاهو تلاش کرد تا بلینکن را متقاعد کند که در روابط دولت با عربستان انعطاف نشان دهد تا توافق عادی‌سازی بین اورشلیم و ریاض قانونی شود.

اما شریک ارشد برای رئیس روشن کرد که دولت در درجه اول به ارزش‌ها وفادار است. دیروز، دولت آمریکا به شیوه خود به صدها اقتصاددان اسرائیلی، رهبران نخبگان مختلف و صدها هزار معترض پیوست.

بلینکن تهدیدی به تحریم یا آسیب به روابط بین کشورها نکرد. او همچنین به ائتلاف غیرقابل انکار برای حفاظت از امنیت اسرائیل(رژیم صهیونیستی)،  اشاره کرد، اما سخنان او به نتانیاهو نشان داد که او در مسیری قرار دارد که به‌وضوح به یک رویارویی مهم منجر می‌شود.

روابط بین نتانیاهو و جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در طول سال‌ها شاهد فراز و نشیب‌های زیادی بوده است.

پیروزی نتانیاهو در انتخابات توسط دولت آمریکا با شک و تردید فراوان پذیرفته شد.

گنجاندن افراط‌گرایانی نظیر ایتامار بن گویر و بزالل اسموتریچ به‌عنوان شرکای ارشد در ائتلاف باعث نگرانی واقعی شد.

با وجود این، دولت به طور علنی تاکنون بر انتقال فضای تجاری طبق معمول اصرار داشته است؛ رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه و سفیر در اسرائیل(رژیم صهیونیستی)،  به صراحت گفته‌اند که دولت جدید را متحد و نتانیاهو را رهبر متحد مسئول همه مردم اسرائیل (رژیم صهیونیستی)، می‌دانند.

دولت آمریکا سه خواسته اساسی را یکی پس از دیگری ترسیم کرد؛ بسیار دور از اجماع در ائتلاف جدید اسرائیل(رژیم صهیونیستی)،: حفظ چشم‌‌انداز دو دولت، حفظ وضعیت موجود در کوه معبد و توقف ساخت و ساز در شهرک‌ها. پس از دو حمله جدی در اورشلیم، نتانیاهو با صدای بلند وعده گام‌های تقویت شهرک‌سازی را داد، اما در عمل خودداری کرد و هیچ حرکت ملموسی را اعلام نکرد که باعث شرمساری مهمان ارشد وی شود.

چند روز پیش یک مقام اسرائیلی گفت: نتانیاهو به‌خوبی می‌داند اقداماتی که ائتلاف او برنامه‌ریزی می‌کند، برای دولت آمریکا نیز هزینه دارد و اشراف دارد که برای تحقق برنامه‌های بزرگ سیاسی خود به دولت آمریکا نیاز دارد.

به گفته وی، بایدن و بن گویر مانند نفت و آب هستند، از تلاش برای اختلاط این دو و یافتن وجه مشترک بین ‌آن‌ها هیچ چیز خوبی حاصل نمی‌شود. در نهایت، نتانیاهو باید انتخاب کند.