loader image

جستجو

سربازان امریکایی افغانستان1

نشریه نشنال ریویو :پنتاگون تایید کرد که حداقل 439 آمریکایی در افغانستان باقی مانده‌اند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه نشنال ریویو در یادداشت تازه خود، به‌نقل از پنتاگون خبر از باقی ماندن 439 آمریکایی در خاک افغانستان داد و همچنین تاکید کرد که 196 آمریکایی خواهان بازگشت به وطن خودشان هستند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات راهبردی سورین،‌ نشریه نشنال ریویو در یادداشت تازه خود به‌قلم« زاخاری ایوانس» نوشت: یکی از مقامات پنتاگون طی جلسه استماع مجلس سنا در روز سه‌شنبه تایید کرد که دست‌کم 439  آمریکایی در افغانستان باقی مانده‌اند، موضوعی که از سوی «سناتور بن سس» -سناتور جمهوری‌خواه از ایالت نبراسکا- به عنوان «بحران گروگان‌گیری با حرکتی آهسته» توصیف شده است.
معاون وزیر دفاع کالین کال این تعداد را در پاسخ به پرسش‌های «سناتور جیم اینهاف» -سناتور جمهوری‌خواه از ایالت اکلاهما- بیان کرد. سناتور اینهاف از اعضای ارشد کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا است. وزارت خاجه روز سه‌شنبه به اعضای کنگره گفت که با 363 آمریکایی در تماس است و 176 نفر آنها مایل به ترک آن کشور هستند.
اینهاف در جلسه استماع روز سه‌شنبه گفت: «یکی از چیزهای کاملا گیج‌ کننده در این موضوع این است که ما واقعا نمی‌دانیم چه تعداد آمریکایی افغانستان را ترک کرده‌اند. تعدادی را که دولت از شهروندان باقیمانده در افغانستان می‌گوید دائم در تغییر است. دولت (بایدن) همیشه گفته که 100 تا 200 شهروند آمریکایی در افغانستان باقی مانده‌اند اما حالا می‌گوید که تا کنون 234 نفر را بیرون آورده و با 363 نفر در تماس است و 176 نفر از آنها مایل به ترک آنجا هستند.»
اینهاف افزود: «حالا اگر بخواهیم این حساب و کتاب‌ها را انجام بدهیم، شما بهتر از من از عهده آن برمی‌آیید.»
کال در ادامه شهادت داد که وزارت خارجه اخیرا در تماس با 196 آمریکایی خواهان ترک افغانستان بوده و 243 نفر دیگر که این اداره مدعی است برای ترک آنجا «آماده» نیستند و جمع آنها 439 نفر می‌شود.
کال به این کمیته گفت: «وزارت خارجه در تماس با 196 شهروند آمریکایی است که آماده ترک هستند و ترتیباتی برای انجام این کار داده شده خواه از طریق هوایی یا زمینی و با 243 شهروند آمریکایی دیگر در تماس است که آماده ترک نیستند خواه به این دلیل که می‌خواهند در افغانستان بمانند یا این که آماده نیستند.»
مقامات دولت بایدن مکررا مدعی شده‌اند که تخمین تعداد دقیق شهروندان آمریکایی در افغانستان دشوار است. علاوه بر این، وزیر خارجه آنتونی بلینکن در سپتامبر به کنگره گفت که «چندین هزار» دارنده گرین کارت آمریکا در افغانستان مانده‌اند.
سناتور سس در بیانیه‌ای بعد از جلسه استماع سه‌شنبه گفت: «رییس جمهور بایدن مسئول این بحران گروگان‌گیری با حرکتی آهسته است و بی‌تفاوتی‌اش نسبت به زندگی و مرگ این آمریکایی‌ها به لحاظ اخلاقی غیر قابل دفاع است. آمریکایی‌ها نزدیک به دو ماه است که پشت خطوط طالبان گیر افتاده‌اند اما هیچ کس در دولت بایدن مسئول رسیدگی به این مشکل نیست.»
دولت بایدن برای تکمیل خروج نیروهایش از افغانستان تا 31 آگوست مورد انتقاد قرار گرفت علی‌رغم این که می‌دانست شهروندان آمریکایی در آن کشور باقی مانده‌اند.
یک بمب‌گذار انتحاری داعش در جریان آشوب آن موقع 13 تن از نیروهای نظامی آمریکا و نزدیک به 200 غیر نظامی افغان را در یک حمله تروریستی نزدیک به فرودگاه کابل کشت. پنتاگون در سپتامبر پذیرفت که حمله بعدی آمریکا با پهپاد به کابل یک امدادگر بیگناه و نه نفر از اعضای خانواده‌اش را کشت.